Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Arvioinnin kehittäminen Uusix-verstailla

Korpela, Sari; Karppinen, Miia (2022)

 
Avaa tiedosto
Korpela_Karppinen.pdf (2.252Mt)
Lataukset: 


Korpela, Sari
Karppinen, Miia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910605
Tiivistelmä
Kehittämistyön toimeksiantaja oli Stadin Soten kuntouttavan työtoiminnan yksikkö Uusix-verstaat. Nykyisen arvioinnin painottuessa asiakkaan etenemiseen ja jatkosijoittumiseen, kehittämistyön tarkoituksena oli saada jatkopolkujen sijaan paremmin esille kuntouttavan työtoiminnan sosiaalisia vaikutuksia kuten asiakkaan hyvinvoinnin lisääntymistä ja osallisuuden kokemuksen vahvistumista. Kehittämistyön metodologisena viitekehyksenä oli toimintatutkimus.

Soveltuvimpana keinona tutkia kuntouttavan työtoiminnan vaikuttavuutta pidettiin asiakaskyselyä. Kehittämistyön tavoitteeksi asetettiin asiakaskyselyn luominen sekä kyselyn testaaminen. Asiakaskyselyn taustateorioiksi valittiin voimavaralähtöisyys ja Deci & Ryanin itseohjautuvuusteoria, koska kuntouttavan työtoiminnan tavoitteet lomittuvat hyvin psykologisiin perustarpeisiin, ja tukevat itseohjautuvuuden rakentumista. Kolmantena tavoitteena oli arvioida millä tavoin kuntouttavan työtoiminnan avulla voitaisiin edistää asiakkaiden kokemaa hyvinvointia psykologisten perustarpeiden näkökulmasta.

Uusix-verstaiden henkilöstölle järjestetyissä työpajoissa luotiin osallistavan kehittämisen menetelmin asiakaskyselyn kysymykset. Keskeisinä tiedonlähteinä työpajoissa olivat henkilöstön kokemuksellinen ja hiljainen tieto yhdistettynä itseohjautuvuusteoriaan. Osallistavalla työtavalla haluttiin mahdollistaa henkilöstön voimavarojen käyttö kehittämistyössä ja samalla lisätä henkilöstön tietoisuutta omasta osaamisesta. Työpajoissa luotu kysely testattiin asiakaskyselyn muodossa ja katsottiin toimivaksi.

Asiakaskyselyyn vastasi 162 kuntoutujaa Uusix-verstaiden pajoilta. Sen tuloksissa tuli esiin paljon sosiaalista vaikuttavuutta osoittavia vastauksia. Todettiin myös henkilöstön voimavaralähtöisen toimintatavan yhteys asiakkaiden voimaantumiseen. Vaikka kysely testattiin koko organisaation kattavana asiakaskyselynä, niin se sopii hyvin esimerkiksi yksilölliseen jaksoarviointiin. Kysely soveltuu käytettäväksi sellaisissa kuntouttavan työtoiminnan yksiköissä, joiden toiminta vastaa läheisesti Uusix-verstaita. Jatkokehittämisaiheena voisi olla hyvä tutkia sitä, mikä on sopiva kuntouttavan työtoiminnan kestoaika niin että sen voimaannuttava vaikutus olisi mahdollisimman hyvä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste