Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Covid-19-pandemian vaikutuksia myyntiin, asiakasmääriin ja kannattavuuteen Kajaanin Prismassa

Kemppainen, Petteri (2022)

 
Avaa tiedosto
Kemppainen_Petteri.pdf (1.516Mt)
Lataukset: 


Kemppainen, Petteri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910574
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena tutkia ja selvittää, miten korona on vaikuttanut Prisman toimintaan. Tavoitteena oli saada kuvaus siitä, millaisia vaikutuksia pandemia on aiheuttanut kyseisen yksikön asiakasmääriin ja myyntiin. Tätä kautta nähdään, miten pandemia on vaikuttanut kannattavuuteen. Tämä opinnäytetyö toteutettiin, koska toimeksiantaja oli kiinnostunut saamaan tietoa siitä, miten korona vaikutti Prisman myyntiin, asiakasmääriin ja kannattavuuteen.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen eri osaan, teoriaosuuteen ja laskelmiin eli tutkimukseen. Teoriaosuus koostuu vähittäiskaupan kannattavuudesta ja asiakas- eli ostokäyttäytymisestä. Teoriaosuudessa käsitellään vähittäiskaupan kannattavuutta tunnuslukujen, asiakaskannattavuuden ja kannattavuuden parantamisen kautta. Osio sisältää tunnuslukujen laskentakaavat ja tiedot siitä, mihin eri tunnuslukuja käytetään. Asiakas- eli ostokäyttäytymistä käsitellään ostokäyttäytymiseen vaikuttavien tekijöiden, asiakassegmentoinnin ja ostoprosessin kautta. Empiirisessä osuudessa lasketaan kannattavuuden tunnuslukuja ja verrataan niitä vuoteen, jolloin koronaa ei vielä ollut.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena case-tutkimuksena. Aineistona tutkimuksessa käytetään lukuja myynneistä ja asiakasmääristä. Tutkimuksessa laskettiin erilaisia kannattavuuteen liittyviä tunnuslukuja, joista selviää koronan vaikutukset Kajaanin Prisman toimintaan. Opinnäytetyön tuloksena lasketut tunnusluvut kuvaavat koronan aiheuttamia vaikutuksia.
 
This thesis meaning was to investigate how Covid-19 pandemic has influenced the Prisma operations. The main goal was to provide Prisma Kajaani information on how the pandemic has influenced profitability, sales, and the number of customers.
The thesis consists of two parts: theory and research. The theoretical part consists of profitability of retail and customer behavior. Retail profitability is presented through key figures, customer profitability and improving profitability. The part contains calculation formulas of the key figures and information on the use of the key figures. Customer behavior is covered by the factors of purchasing behavior, customer segmentation and purchasing process. In the empirical part, there were calculated the key figures of profitability and they are compared to a year before the Covid-19 pandemic.
The thesis was conducted as qualitative case research. In the research, there were calculated different key figures which involve profitability. The calculated key figures provide information of the effects of the pandemic on the operations at Prisma Kajaani.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste