Sosiaalinen media paikallisen markkinoinnin välineenä: someopas Kuopion, Lahden ja Turun Stemma-liikkeille
Karimäki, Jessica (2022)
Karimäki, Jessica
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910515
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään sosiaalisen median keskeisimpiä käsitteitä ja digitaalisen markkinoinnin strategioita. Opinnäytetyössä perehdytään myös sosiaalisen median nykytilaan markkinoinnissa sekä sen johdonmukaiseen toteuttamiseen. Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Kuopion, Lahden ja Turun Stemma-huonekaluliikkeille.
Kirjallisuudesta kootun tietoperustan lisäksi aineistoa kerättiin vertailu- ja SWOT-analyysin avulla. Analyysimenetelmistä johdetuista havainnoista saatiin toimeksiantajayrityksiä hyödyntäviä sosiaalisen median kehityskohtia, joihin vastaamalla paikallista näkyvyyttä voidaan lisätä. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutettiin opas Kuopion, Lahden ja Turun Stemma-liikkeiden sosiaalisen median ja paikallisen somemarkkinoinnin tueksi.
Opas sisältää sosiaalisen median toteuttamisen kulmakiviä, kuten strategioita, kilpailuedun määrittämistä ja hyvän postauksen askelmerkkejä. Sanallisten ohjeiden lisäksi opas sisältää konkreettisia ohjeita niin postauksen kuin mainoksenkin luomisesta Facebookiin ja Instagramiin. Opinnäytetyön aineiston perusteella sosiaalisen median tavoitteellinen toteuttaminen koostuu aktiivisesta läsnäolosta sosiaalisessa mediassa, kohderyhmien ja ostajapersoonien tarkasta määrittelystä sekä strategioiden päämäärätietoisesta noudattamisesta. Toimeksiantajayritykset voivat toteuttaa oppaan avulla sosiaalista mediaa tavoitteellisemmin.
Kirjallisuudesta kootun tietoperustan lisäksi aineistoa kerättiin vertailu- ja SWOT-analyysin avulla. Analyysimenetelmistä johdetuista havainnoista saatiin toimeksiantajayrityksiä hyödyntäviä sosiaalisen median kehityskohtia, joihin vastaamalla paikallista näkyvyyttä voidaan lisätä. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutettiin opas Kuopion, Lahden ja Turun Stemma-liikkeiden sosiaalisen median ja paikallisen somemarkkinoinnin tueksi.
Opas sisältää sosiaalisen median toteuttamisen kulmakiviä, kuten strategioita, kilpailuedun määrittämistä ja hyvän postauksen askelmerkkejä. Sanallisten ohjeiden lisäksi opas sisältää konkreettisia ohjeita niin postauksen kuin mainoksenkin luomisesta Facebookiin ja Instagramiin. Opinnäytetyön aineiston perusteella sosiaalisen median tavoitteellinen toteuttaminen koostuu aktiivisesta läsnäolosta sosiaalisessa mediassa, kohderyhmien ja ostajapersoonien tarkasta määrittelystä sekä strategioiden päämäärätietoisesta noudattamisesta. Toimeksiantajayritykset voivat toteuttaa oppaan avulla sosiaalista mediaa tavoitteellisemmin.