Nuorten seksuaalikasvatus ja seksuaaliterveys : toisen asteen koulutuksen seksuaalikasvatus ja sen vaikutus nuorten seksuaaliterveyteen
Ruokonen, Neea (2022)
Ruokonen, Neea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910537
Tiivistelmä
Seksuaalikasvatus alkaa heti lapsen synnyttyä ja sen tulee jatkua koko lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen ajan. Seksuaalisuus kuuluu ihmisen perusominaisuuksiin ja on oleellinen osa ihmisyyttä koko ihmisen elämän ajan.
Opinnäytetyön aiheena oli toisen asteen koulutuksen sisältämä seksuaalikasvatus ja sen vaikutus nuorten seksuaaliterveyteen. Tarkoituksena oli selvittää, kokevatko nuoret saamansa seksuaalikasvatuksen riittäväksi ja mihin seksuaalikasvatuksen osa-alueisiin nuoret ovat tyytyväisiä ja mistä aihealueista mahdollisesti kaipaisivat lisää tietoa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaus koostui kahdeksasta tutkimusartikkelista. Aineistohakua tehdessä aineistoja rajattiin sisäänotto- ja poissulkukriteerejä käyttäen, jotta pystyttiin varmistamaan, että valitut aineistot vastaavat tutkimuskysymyksiin. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan nuoret kokevat toisen asteen koulutuksen tarjoaman seksuaalikasvatuksen riittämättömäksi ja laadultaan heikoksi. Nuoret toivovat, että seksuaalikasvatus olisi aiheiltaan laajempaa ja syvällisempää.
Jatkotutkimuksissa voitaisiin selvittää toisen asteen koulutuksen opettajien näkökulmaa tämänhetkisestä seksuaalikasvatuksesta.
Opinnäytetyön aiheena oli toisen asteen koulutuksen sisältämä seksuaalikasvatus ja sen vaikutus nuorten seksuaaliterveyteen. Tarkoituksena oli selvittää, kokevatko nuoret saamansa seksuaalikasvatuksen riittäväksi ja mihin seksuaalikasvatuksen osa-alueisiin nuoret ovat tyytyväisiä ja mistä aihealueista mahdollisesti kaipaisivat lisää tietoa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaus koostui kahdeksasta tutkimusartikkelista. Aineistohakua tehdessä aineistoja rajattiin sisäänotto- ja poissulkukriteerejä käyttäen, jotta pystyttiin varmistamaan, että valitut aineistot vastaavat tutkimuskysymyksiin. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan nuoret kokevat toisen asteen koulutuksen tarjoaman seksuaalikasvatuksen riittämättömäksi ja laadultaan heikoksi. Nuoret toivovat, että seksuaalikasvatus olisi aiheiltaan laajempaa ja syvällisempää.
Jatkotutkimuksissa voitaisiin selvittää toisen asteen koulutuksen opettajien näkökulmaa tämänhetkisestä seksuaalikasvatuksesta.