Sosiaalinen media osana yrityksen näkyvyyttä
Hagström, Nicholas (2022)
Hagström, Nicholas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010695
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää pienyritykselle sosiaalisen median palvelut lisäämään näkyvyyttä tukeutuen erilaisiin ominaisuuksiin, sekä mainontatyyleihin. Toimeksiantajana toimi Michelle Bäckman Tmi. Michelle Bäckman Tmi on juuri aloittanut pienyritys, joka tarvitsee näkyvyyttä ja asiakkaita digitaalisen näkyvyyden kautta. Yritys on tilanteessa, jossa halutaan ottaa käyttöön sosiaalisen median palvelu tai palveluita. Ongelmana yrityksellä on se, että ei tiedetä mikä tai mitkä palvelut tuovat parhaiten näkyvyyttä.
Kehittämistehtävässä paneuduttiin sosiaalisten medioiden ominaisuuksiin ja palveluiden mahdollisuuksiin, hyötyihin ja haittoihin. Tämän lisäksi paneuduttiin erilaisten mainontatyylien ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin. Kehittämistehtävässä keskityttiin etenkin hyötyihin juuri pienyritykselle. Kehittämistehtävässä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä, jotka ovat kilpailija-analyysi, asiantuntija-arvio ja yritykselle tehty vapaa haastattelu. Näiden avulla yritykselle etsittiin ihanteellisin sosiaalisen median palvelu käyttöönotettavaksi.
Lopputuloksena toimeksiantajalle syntyi toimintaohje, jonka avulla valitaan parhain mahdollinen palvelu tuomaan halutut hyödyt. Toimeksiantaja tulee ottamaan palvelut käyttöön mahdollisimman pian ja tulee hyödyntämään siinä opinnäytetyön tuloksia. Jatkokehitysehdotuksina toimeksiantajalle ehdotettiin mainonnan hyötyjen seuraamista ja maksullisen mainonnan pohtimista. Tämän lisäksi ehdotettiin, että yrityksen tulisi seurata trendaavia palveluita ja kokeilla niitä.
Kehittämistehtävässä paneuduttiin sosiaalisten medioiden ominaisuuksiin ja palveluiden mahdollisuuksiin, hyötyihin ja haittoihin. Tämän lisäksi paneuduttiin erilaisten mainontatyylien ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin. Kehittämistehtävässä keskityttiin etenkin hyötyihin juuri pienyritykselle. Kehittämistehtävässä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä, jotka ovat kilpailija-analyysi, asiantuntija-arvio ja yritykselle tehty vapaa haastattelu. Näiden avulla yritykselle etsittiin ihanteellisin sosiaalisen median palvelu käyttöönotettavaksi.
Lopputuloksena toimeksiantajalle syntyi toimintaohje, jonka avulla valitaan parhain mahdollinen palvelu tuomaan halutut hyödyt. Toimeksiantaja tulee ottamaan palvelut käyttöön mahdollisimman pian ja tulee hyödyntämään siinä opinnäytetyön tuloksia. Jatkokehitysehdotuksina toimeksiantajalle ehdotettiin mainonnan hyötyjen seuraamista ja maksullisen mainonnan pohtimista. Tämän lisäksi ehdotettiin, että yrityksen tulisi seurata trendaavia palveluita ja kokeilla niitä.