Maantieteen ja biologian opettajien taustojen vaikutus lukion metsäopetukseen
Heikkinen, Elina (2022)
Heikkinen, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211056
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mistä taustatekijöistä lukion biologian ja
maantieteen opettajien asenteet metsiä ja metsäalaa kohtaan syntyvät. Vaikuttavatko
asenteet opetettavien metsäisten asioiden painotukseen ja jos vaikuttavat, niin miten?
Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia haastattelujen avulla. Haastattelut suoritettiin
keväällä 2022. Haastattelupyyntöjä lähetettiin lukion biologian ja maantieteen opettajille
yhteensä yhdeksään maakuntaan Suomessa. Haastateltavia oli 10 eri puolilta Suomea.
Tulosten perusteella metsäiset asiat keskittyvät pääosin lukion biologian oppiaineessa
luonnon monimuotoisuuteen ja sen säilyttämiseen ja maantieteessä metsien
merkitykseen ihmiselle. Opettajien taustatekijät ja metsäsuhde vaikuttavat jonkin verran
opetukseen, mutta merkittävin vaikutus opetuksessa painotettaviin asioihin tulee
valtakunnallisen lukion opetussuunnitelman linjauksista ja valtavasta tuntiresurssipulasta,
jota lukion biologian ja maantieteen opettajat kokevat opettaessaan suuria
asiakokonaisuuksia, joiden päämääränä ovat ylioppilaskirjoitukset.
Vähemmälle painotukselle opetuksessa jäävät metsäiset asiat, joista on tiedonpuute,
mutta mikään opetussuunnitelman mukainen metsäinen asia ei kuitenkaan jää
opettamatta omien asenteiden takia. Merkittävimmät taustatekijät, joilla tutkimuksen
mukaan oli vaikutusta opetukseen, olivat metsiin liittyvissä tehtävissä työskentelevä
läheinen ja metsänomistus.
maantieteen opettajien asenteet metsiä ja metsäalaa kohtaan syntyvät. Vaikuttavatko
asenteet opetettavien metsäisten asioiden painotukseen ja jos vaikuttavat, niin miten?
Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia haastattelujen avulla. Haastattelut suoritettiin
keväällä 2022. Haastattelupyyntöjä lähetettiin lukion biologian ja maantieteen opettajille
yhteensä yhdeksään maakuntaan Suomessa. Haastateltavia oli 10 eri puolilta Suomea.
Tulosten perusteella metsäiset asiat keskittyvät pääosin lukion biologian oppiaineessa
luonnon monimuotoisuuteen ja sen säilyttämiseen ja maantieteessä metsien
merkitykseen ihmiselle. Opettajien taustatekijät ja metsäsuhde vaikuttavat jonkin verran
opetukseen, mutta merkittävin vaikutus opetuksessa painotettaviin asioihin tulee
valtakunnallisen lukion opetussuunnitelman linjauksista ja valtavasta tuntiresurssipulasta,
jota lukion biologian ja maantieteen opettajat kokevat opettaessaan suuria
asiakokonaisuuksia, joiden päämääränä ovat ylioppilaskirjoitukset.
Vähemmälle painotukselle opetuksessa jäävät metsäiset asiat, joista on tiedonpuute,
mutta mikään opetussuunnitelman mukainen metsäinen asia ei kuitenkaan jää
opettamatta omien asenteiden takia. Merkittävimmät taustatekijät, joilla tutkimuksen
mukaan oli vaikutusta opetukseen, olivat metsiin liittyvissä tehtävissä työskentelevä
läheinen ja metsänomistus.