Markkinointisuunnitelma Joensuun Katajan muodostelma- ja taitoluistelujaostoille
Virta, Mari (2022)
Virta, Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211025
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa markkinointisuunnitelma ja markkinoinnin vuosikello Joensuun Katajan muodostelma- ja taitoluistelujaostoille SOSTAC-menetelmää hyödyntäen. Toimeksiantajana tälle opinnäytetyölle toimii Joensuun Kataja ry, joka on joensuulainen monilajiseura. Katajan luistelujaostot tarjoavat ohjattuja luistelutunteja ammattitaitoisessa valmennuksessa kaiken ikäisille luistelijoille niin kilpa- kuin harrastetasollakin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Työ jakautuu kolmeen osaan: tietoperustaan, produktiin sekä pohdintaan ja johtopäätöksiin. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu asiakaslähtöisen markkinoinnin, asiakaskäyttäytymisen sekä SOSTAC-menetelmän vaiheista. Lisäksi tietoperustassa esitellään harrastamiseen liittyvää teoriaa sekä yleisesti että luistelun näkökulmasta. Lähteinä on käytetty sekä suomen- että englanninkielistä materiaalia.
Markkinointisuunnitelmaan sisältyy nykytila-analyysi, markkinoinnille määritetyt tavoitteet ja strategiat, käytännönläheiset toimenpiteet ja toimintasuunnitelma sisältäen vuosikellon sekä ohjeet markkinoinnin seurantaan. Markkinoinnin toimenpide-ehdotuksissa huomioidaan tarkasti luistelujaostojen käytössä olevat resurssit. Vuosikelloon on koottu kustannustehokkaita markkinointitoimenpiteitä, jotka pohjautuvat markkinointisuunnitelmassa määritettyjen tavoitteiden saavuttamiseen. Tämä opinnäytetyö voi toimia tulevaisuudessa markkinoinnin suunnittelun pohjana myös muille Joensuun Katajan jaostoille.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Työ jakautuu kolmeen osaan: tietoperustaan, produktiin sekä pohdintaan ja johtopäätöksiin. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu asiakaslähtöisen markkinoinnin, asiakaskäyttäytymisen sekä SOSTAC-menetelmän vaiheista. Lisäksi tietoperustassa esitellään harrastamiseen liittyvää teoriaa sekä yleisesti että luistelun näkökulmasta. Lähteinä on käytetty sekä suomen- että englanninkielistä materiaalia.
Markkinointisuunnitelmaan sisältyy nykytila-analyysi, markkinoinnille määritetyt tavoitteet ja strategiat, käytännönläheiset toimenpiteet ja toimintasuunnitelma sisältäen vuosikellon sekä ohjeet markkinoinnin seurantaan. Markkinoinnin toimenpide-ehdotuksissa huomioidaan tarkasti luistelujaostojen käytössä olevat resurssit. Vuosikelloon on koottu kustannustehokkaita markkinointitoimenpiteitä, jotka pohjautuvat markkinointisuunnitelmassa määritettyjen tavoitteiden saavuttamiseen. Tämä opinnäytetyö voi toimia tulevaisuudessa markkinoinnin suunnittelun pohjana myös muille Joensuun Katajan jaostoille.