Interaktiivisen lyhytelokuvan käsikirjoitus
Vuoti, Juuso (2022)
Vuoti, Juuso
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010807
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee interaktiivista käsikirjoittamista. Työn tarkoitus on tarjota ohjeita, mitä kaikkea käsikirjoituksen teossa tulee ottaa huomioon. Työssä perehdytään, mitä interaktiivisuus on ja miten se on näkynyt elokuvissa. Työssä selvitetään, miten pelit hyödyntävät interaktiivista tarinankerrontaa. Opinnäytetyöni on interaktiivisen lyhytelokuvan käsikirjoitus.
Opinnäytetyön tietopohja perustuu kirjallisuuteen, web-artikkeleihin, elokuviin ja videopeleihin. Tämän jälkeen käsitellään interaktiivisen käsikirjoituksen erityispiirteitä. Opinnäytetyöni luo eron tarinan ja juonen välille. Työ esittelee vertailevasti rakennekaavioita juonen rakentamisesta. Työ esittelee, miten valintatilanne tehdään ja mitä tulee ottaa huomioon. Tarkastelen myös, mitä hyvää ja huonoa interaktiivisissa teoksissa on ollut ja pyrintään käyttämään näitä tietoja hyväksi. Lopuksi esittelen oman käsikirjoitukseni ja kerron sen työvaiheista. Selitän teorioita ja rakennekaaviota apuna käyttäen elokuvantarinan vaiheet sekä, valintatilanteet ja miten ne vaikuttavat juoneen. Pohdintaluvussa arvioin, kuinka onnistuin ja mietin interaktiivisen elokuvan tulevaisuutta.
Opinnäytetyön tietopohja perustuu kirjallisuuteen, web-artikkeleihin, elokuviin ja videopeleihin. Tämän jälkeen käsitellään interaktiivisen käsikirjoituksen erityispiirteitä. Opinnäytetyöni luo eron tarinan ja juonen välille. Työ esittelee vertailevasti rakennekaavioita juonen rakentamisesta. Työ esittelee, miten valintatilanne tehdään ja mitä tulee ottaa huomioon. Tarkastelen myös, mitä hyvää ja huonoa interaktiivisissa teoksissa on ollut ja pyrintään käyttämään näitä tietoja hyväksi. Lopuksi esittelen oman käsikirjoitukseni ja kerron sen työvaiheista. Selitän teorioita ja rakennekaaviota apuna käyttäen elokuvantarinan vaiheet sekä, valintatilanteet ja miten ne vaikuttavat juoneen. Pohdintaluvussa arvioin, kuinka onnistuin ja mietin interaktiivisen elokuvan tulevaisuutta.