Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Taitajat ja tunteiden päivä : satukirja aggression säätelyn tukemisesta varhaiskasvatuksessa

Pelkonen, Iina; Pikkarainen, Julia (2022)

 
Avaa tiedosto
Pelkonen_Pikkarainen.pdf (1.278Mt)
Lataukset: 


Pelkonen, Iina
Pikkarainen, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010792
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea lapsen tunnetaitoja. Tavoitteena oli, että lapset oppisivat tunnistamaan ja nimeämään satukirjan avulla aggression säätelykeinoja. Tuotoksena syntyi satukirja, joka toimii varhaiskasvatuksen työntekijöiden työvälineenä aggression säätelyn tukemisessa. Opinnäytetyöhön osallistettiin joensuulaisen päiväkodin esiopetusryhmän työntekijät ja kahdeksan 6-vuotiasta lasta. Satukirjan kuvitti medianomiopiskelija osana omaa opinnäytetyötään.

Toiminnallista opinnäytetyötä ohjasi konstruktivistinen malli. Toteutusvaiheen menetelminä käytettiin ryhmäkeskustelua ja neljää toimintahetkeä. Lisäksi menetelmiin kuului ryhmän työntekijöiltä sähköpostitse kysytyt palautteet, joihin myös lapset saivat kertoa ajatuksiaan.

Satukirjan neljässä eri sadussa seikkaileville eläinhahmoille syntyy kiukkutilanne. Hahmot harjoittelevat tunteen rauhoittamista yhteensä yhdeksän tunnesäätelykeinon avulla. Tuotos on käytettävissä sekä paperisena että digitaalisena. Ryhmältä saadun palautteen perusteella satukirja oli tarkoituksen- ja tavoitteenmukainen sekä ryhmän tarpeisiin nähden hyödyllinen. Satukirjaa voisi jatkohyödyntää kirjoittamalla eri ikäryhmille uusia kirjoja, jotka käsittelevät eri tilanteita ja säätelykeinoja.
 
The purpose of this thesis was to support children’s emotional skills. The aim was that children learn to identify and name ways to regulate aggression through a storybook. The output was a storybook that serves as a tool for early childhood education workers to support aggression regulation. The thesis involved the employees of a pre-school group and eight 6-year-old children from a kindergarten in Joensuu. The illustrations for the storybook were made by a media studies student as part of her thesis.

The functional thesis was guided by a constructivist model. The methods used in the implementation phase were group discussion and four action moments. The methods also included e-mail feedback from group workers, which also allowed the children to share their thoughts.

The animal characters in the four different fairy tales in the storybook are in a state of mischief. The characters practise calming their emotions using a total of nine emotion regulation techniques. The product is available in both paper and digital formats. Feedback from the group indicated that the storybook was fit for purpose, met its objectives and was useful in meeting the needs of the group. The storybook could be further exploited by writing new books for different age groups, dealing with different situations and means of regulation.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste