Yritysyhteistyön ja vetovoimaisuuden kehittäminen kuljetus- ja maarakennusaloilla Ylä-Savon ammattiopistossa
Räty, Ossi (2022)
Räty, Ossi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010796
Tiivistelmä
Tämän työn toimeksiantajana toimi Ylä-Savon ammattiopisto. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista yhteistyötä tarvitaan, että ammatillisella koulutuksella pystytään entistä paremmin vastaa-maan työelämän työvoima- ja osaamistarpeeseen. Lisäksi tarkastellaan, kuinka kuljetus- ja maaraken-nusalojen vetovoimaisuutta voidaan kehittää. Tutkimus painottuu alueellisesti Ylä-Savon alueelle.
Tutkimuksessa esitellään ensin teoreettista viitekehystä verkostoitumisesta, kumppanuuksista ja en-nakoinnista sekä aiemmin tehtyjä tutkimuksia aiheesta. Lisäksi tarkastellaan ammatillisen koulutuksen rakennetta ja säännöksiä sekä opintoihin liittyviä toimintatapoja sekä sisältöjä. Yhteistyön rakentumi-sen näkökulmasta käsitellään verkostomaista toimintaa, kumppanuutta ja niiden johtamista.
Aineistoon perustuen tutustutaan työelämässä tarvittavaan osaamiseen, sen osa-alueisiin ja tulevaan työvoimatarpeeseen. Tutkimuskysely kohdennettiin alojen opettajille, opiskelijoille, ja yrityksille. Tut-kimus toteutettiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla laadullisen tutkimusmenetelmän kei-noin. Tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat: 1. Millaisella yhteistyöllä ammatilliset oppilaitokset ja työnantajat varmistavat ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden? 2. Miten alojen vetovoimaisuus saadaan säilymään ja lisääntymään?
Tutkimuksen tulosten mukaan yhteistyö koetaan erittäin merkittäväksi sekä koulutuksen järjestäjän että työelämän näkökulmasta. Erilaisissa verkostoissa tapahtuvaa yhteistyöstä on kehitetty ja siitä muodostuu entistä monipuolisempaa. Kaikki osapuolet tarvitsevat yhteistyötä: työnantajat saadak-seen riittävästi osaavia työntekijöitä ja oppilaitokset työelämän tarpeita vastaavan koulutuksen suun-nitteluun ja toteutukseen. Tutkimustuloksista nousseiden käsitteiden pohjalta muodostettiin työelä-mäkumppanuuden malli. Mallin avulla vastataan ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteisiin ja edistetään Ylä-Savon ammattiopiston työelämälähtöisyyttä, samalla kehittäen sitä. Työelämäkumppa-nuuden malliin voidaan kuvata työelämäkumppanuuden merkitys, tärkeys sekä roolitus. Yritysyhteis-työ auttaa opetuksen arjessa huomioimaan jatkuvasti muuttuvat työelämän osaamisvaatimukset.
Tutkimuksessa esitellään ensin teoreettista viitekehystä verkostoitumisesta, kumppanuuksista ja en-nakoinnista sekä aiemmin tehtyjä tutkimuksia aiheesta. Lisäksi tarkastellaan ammatillisen koulutuksen rakennetta ja säännöksiä sekä opintoihin liittyviä toimintatapoja sekä sisältöjä. Yhteistyön rakentumi-sen näkökulmasta käsitellään verkostomaista toimintaa, kumppanuutta ja niiden johtamista.
Aineistoon perustuen tutustutaan työelämässä tarvittavaan osaamiseen, sen osa-alueisiin ja tulevaan työvoimatarpeeseen. Tutkimuskysely kohdennettiin alojen opettajille, opiskelijoille, ja yrityksille. Tut-kimus toteutettiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla laadullisen tutkimusmenetelmän kei-noin. Tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat: 1. Millaisella yhteistyöllä ammatilliset oppilaitokset ja työnantajat varmistavat ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden? 2. Miten alojen vetovoimaisuus saadaan säilymään ja lisääntymään?
Tutkimuksen tulosten mukaan yhteistyö koetaan erittäin merkittäväksi sekä koulutuksen järjestäjän että työelämän näkökulmasta. Erilaisissa verkostoissa tapahtuvaa yhteistyöstä on kehitetty ja siitä muodostuu entistä monipuolisempaa. Kaikki osapuolet tarvitsevat yhteistyötä: työnantajat saadak-seen riittävästi osaavia työntekijöitä ja oppilaitokset työelämän tarpeita vastaavan koulutuksen suun-nitteluun ja toteutukseen. Tutkimustuloksista nousseiden käsitteiden pohjalta muodostettiin työelä-mäkumppanuuden malli. Mallin avulla vastataan ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteisiin ja edistetään Ylä-Savon ammattiopiston työelämälähtöisyyttä, samalla kehittäen sitä. Työelämäkumppa-nuuden malliin voidaan kuvata työelämäkumppanuuden merkitys, tärkeys sekä roolitus. Yritysyhteis-työ auttaa opetuksen arjessa huomioimaan jatkuvasti muuttuvat työelämän osaamisvaatimukset.