Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Puhejudo : sanallinen vuorovaikutus päivystyksen asiakaskohtaamisissa

Laukkanen, Eero (2022)

 
Avaa tiedosto
Laukkanen_Eero.pdf (846.2Kt)
Lataukset: 


Laukkanen, Eero
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110959
Tiivistelmä
Hoitoalalla väkivalta on erittäin yleistä ja keinojen löytäminen väkivaltatilanteiden ehkäisemiseen olisi tärkeää. Sanalliset vuorovaikutustekniikat ovat keinoja, joilla mahdollisesti voidaan ehkäistä väkivaltatilanteen kehittymistä.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka hyvin päivystyksessä työskentelevät hoitajat tuntevat puhejudon tai muita sanallisia vuorovaikutustekniikoita. Lisäksi tarkoituksena oli perehtyä hoitajien kokemuksiin vuorovaikutustekniikoiden käytöstä ja niiden hyödyllisyydestä. Tavoitteena oli lisätä tietoa sanallisista vuorovaikutustekniikoista ja niiden vaikutuksesta päivystyksessä työskentelevien hoitajien työturvallisuuteen sekä tuottaa tietoa sairaaloiden käyttöön työturvallisuuden lisäämiseksi.

Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella survey strategiaa käyttämällä Webropol 3.0 -ohjelmalla Tyks akuutin Turun ja Salon päivystyksessä työskenteleviltä hoitajilta. Kysely lähetettiin noin 300 päivystyksen työntekijälle ja siihen vastasi 61 henkilöä.

Puhejudosta oli kuullut noin 72 prosenttia ja muista sanallisista vuorovaikutustekniikoista oli kuullut noin neljäsosa kyselyyn vastanneista. Vastaajista puhejudoa oli käyttänyt noin 23 prosenttia ja jokainen koki sen käytön hyödylliseksi. Muita vuorovaikutuskeinoja oli käyttänyt noin 12 prosenttia ja yli puolet kokivat niiden käytön hyödylliseksi. Sanallisilla vuorovaikutustekniikoilla oli saatu haastavia tilanteita rauhoitettua.

Tulosten perusteella voidaan todeta, että sanallisista vuorovaikutustekniikoista on kuultu melko laajasti. Toisaalta tulokset osoittavat myös, että viidesosa vastaajista ei ole kuullut mistään menetelmästä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että vuorovaikutustekniikat koetaan hyödyllisiksi ja niiden koetaan myös lisäävän työturvallisuutta. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, onko erilaisten sanallisten vuorovaikutustekniikoiden käytössä eroja niiden hyödyllisyydessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste