Sosiaalinen ja ekologinen vastuu matkailualan yrityksessä : case: Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone
Hiltunen, Lyydia (2022)
Hiltunen, Lyydia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110968
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia sosiaalisen ja ekologisen vastuun toimia matkailualan yrityksessä. Toimeksiantajayrityksenä toimi majoitus- ja ravintolapalveluita tarjoava yritys Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen toteuttamat sosiaalisen ja ekologisen vastuun toimet sekä toimia pohjana myöhemmin luotavalle yritysvastuuraportille toimeksiantajayrityksen vastuullisuusviestinnän edistämiseksi. Tutkimusta voidaan hyödyntää myös toimeksiantajayrityksen vastuullisuuden kehittämisessä sekä työntekijöiden perehdyttämisessä.
Sosiaalisen ja ekologisen vastuun toimiin perehdyttiin kvalitatiivisen tapaustutkimuksen ja yritysvastuun tietoperustan avulla. Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin kirjallisia lähteitä, osallistuvaa havainnointia ja avoimia haastatteluja.
Tutkimus pohjautuu yritysvastuun tietoperustaan, jota käsitellään opinnäytetyön toisessa kappaleessa. Tietoperustassa määritellään sosiaalinen, kulttuurinen ja ekologinen vastuu sekä vastuullisuusviestintä. Tutkimuksen empiirisessä osassa käsitellään Lahden Seurahuoneen sosiaalisen ja ekologisen vastuun toimia omissa pääluvuissaan.
Tuloksista selviää Lahden Seurahuoneen toteuttavan kattavasti sosiaalisen ja ekologisen vastuun toimia. Johtopäätöksenä työn tuloksista todetaan, että toimeksiantajayrityksen olisi kannattavaa julkaista yritysvastuuraportti.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen toteuttamat sosiaalisen ja ekologisen vastuun toimet sekä toimia pohjana myöhemmin luotavalle yritysvastuuraportille toimeksiantajayrityksen vastuullisuusviestinnän edistämiseksi. Tutkimusta voidaan hyödyntää myös toimeksiantajayrityksen vastuullisuuden kehittämisessä sekä työntekijöiden perehdyttämisessä.
Sosiaalisen ja ekologisen vastuun toimiin perehdyttiin kvalitatiivisen tapaustutkimuksen ja yritysvastuun tietoperustan avulla. Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin kirjallisia lähteitä, osallistuvaa havainnointia ja avoimia haastatteluja.
Tutkimus pohjautuu yritysvastuun tietoperustaan, jota käsitellään opinnäytetyön toisessa kappaleessa. Tietoperustassa määritellään sosiaalinen, kulttuurinen ja ekologinen vastuu sekä vastuullisuusviestintä. Tutkimuksen empiirisessä osassa käsitellään Lahden Seurahuoneen sosiaalisen ja ekologisen vastuun toimia omissa pääluvuissaan.
Tuloksista selviää Lahden Seurahuoneen toteuttavan kattavasti sosiaalisen ja ekologisen vastuun toimia. Johtopäätöksenä työn tuloksista todetaan, että toimeksiantajayrityksen olisi kannattavaa julkaista yritysvastuuraportti.