Varhaiskasvatuksen merkitys huoltajien toteuttamassa tunnetaitokasvatuksessa
Varonen, Janina; Lihavainen, Niina (2022)
Varonen, Janina
Lihavainen, Niina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311158
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Penttilän päiväkodin työntekijöiden sekä johtajan näkemyksiä varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten huoltajien toteuttamasta tunnetaitokasvatuksesta sekä huoltajien ja varhaiskasvatuksen välisestä yhteistyöstä. Opinnäytetyössä kuvataan tunnetaitoihin liittyvää teoriaa yleisesti ja tunnetaitokasvatusta kotona sekä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen merkitys huoltajien toteuttamassa tunnetaitokasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena opinnäytetyönä ja tietoa kerättiin teemahaastattelujen avulla. Toteutimme haastattelut kahdessa osassa ja niihin osallistui yhteensä neljä haastateltavaa. Hyödynsimme opinnäytetyössämme sekä painettuja että sähköisiä lähteitä, ja pyrimme käyttämään mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman uutta tietoa.
Lapsi tarvitsee aikuiselta mallia, tukea, ohjausta ja kärsivällisyyttä tunnetaitojen oppimiseen. Olisi tärkeää, että kotona kohdattaisiin paljon positiivisia ja negatiivisia tunteita, ja että niistä keskusteltaisiin avoimesti. Huoltajat käsittelevät tunteita päivittäin lasten kanssa, mutta he eivät välttämättä koe toteuttavansa tunnetaitokasvatusta. Haastateltavat olivat yhtä mieltä siitä, että työntekijöiden ja huoltajien yhteistyön määrä ja laatu riippuu pitkälti huoltajasta ja se toteutuu huoltajan ehdoilla.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena opinnäytetyönä ja tietoa kerättiin teemahaastattelujen avulla. Toteutimme haastattelut kahdessa osassa ja niihin osallistui yhteensä neljä haastateltavaa. Hyödynsimme opinnäytetyössämme sekä painettuja että sähköisiä lähteitä, ja pyrimme käyttämään mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman uutta tietoa.
Lapsi tarvitsee aikuiselta mallia, tukea, ohjausta ja kärsivällisyyttä tunnetaitojen oppimiseen. Olisi tärkeää, että kotona kohdattaisiin paljon positiivisia ja negatiivisia tunteita, ja että niistä keskusteltaisiin avoimesti. Huoltajat käsittelevät tunteita päivittäin lasten kanssa, mutta he eivät välttämättä koe toteuttavansa tunnetaitokasvatusta. Haastateltavat olivat yhtä mieltä siitä, että työntekijöiden ja huoltajien yhteistyön määrä ja laatu riippuu pitkälti huoltajasta ja se toteutuu huoltajan ehdoilla.