Digitaalinen koulutus osana parturin työelämäkehitystä
Valli, Pihla (2022)
Valli, Pihla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311170
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda digitaalisen oppimispolun runko GROOM Partureiden partureina työskenteleville sopimusyrittäjille. Oppimispolun tavoitteiksi asetettiin yrityksessä työskentelevien partureiden ammatillisen kasvun, työhyvinvoinnin, työmotivaation ja työn mielekkyyden tukeminen, parturin työuran kaikissa vaiheissa, sekä yrityksen tarjoamien palveluiden laadun tasaisuuden varmistaminen yritystoiminnan kasvaessa. Opinnäytetyössä yhdistyy tutkimus- ja kehitystyö. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee hiusalan ammatillisen koulutuksen nykytilaa, digitaalisen koulutuksen mahdollisuuksia, sekä työelämäkoulutuksen käytännönläheisiä, ja pedagogisia lähestymistapoja. Oppimispolun suunnittelun tueksi toteutettiin yrityksen partureille kyselytutkimus. Kyselytutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään kohderyhmän asenteita digitaalista työelämäkoulutusta kohtaan, sekä kohderyhmän toiveita ja tarpeita oppimisrungon sisällön ja toteutustapojen suhteen.
Kyselytutkimuksessa hyödynnettiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen keinoja. Kyselyn tulokset ja teoreettisen viitekehyksen löydökset puoltavat digitaalisen koulutustoiminnan lisäämistä yhteistyöyrityksessä. Tulokset antoivat ymmärtää, että kohderyhmää kiinnostaa etenkin visuaaliset ja monipuoliset, niin asynkroniset kuin vuorovaikutuksellisetkin verkko-oppimistehtävät. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi viisitasoinen oppimispolun runko, jonka sisältö on räätälöity kohderyhmän ja yhteistyöyrityksen tarpeet huomioiden. Oppimispolun runko antaa lähtöpisteen digitaalisen koulutuksen potentiaaliselle lisäämiselle, mutta konkreettiset askeleet sen käyttöönotosta jäävät yhteistyöyritykselle.
Kyselytutkimuksessa hyödynnettiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen keinoja. Kyselyn tulokset ja teoreettisen viitekehyksen löydökset puoltavat digitaalisen koulutustoiminnan lisäämistä yhteistyöyrityksessä. Tulokset antoivat ymmärtää, että kohderyhmää kiinnostaa etenkin visuaaliset ja monipuoliset, niin asynkroniset kuin vuorovaikutuksellisetkin verkko-oppimistehtävät. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi viisitasoinen oppimispolun runko, jonka sisältö on räätälöity kohderyhmän ja yhteistyöyrityksen tarpeet huomioiden. Oppimispolun runko antaa lähtöpisteen digitaalisen koulutuksen potentiaaliselle lisäämiselle, mutta konkreettiset askeleet sen käyttöönotosta jäävät yhteistyöyritykselle.