Sähköisten itsepalvelutoimintojen kehittäminen lajitteluasemilla : case : Salpakierto Oy
Tiippana, Paula (2022)
Tiippana, Paula
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311239
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Salpakierto Oy:lle. Työn tavoitteena oli selvittää palveluiden sähköistämisen ja itsepalvelutoimintojen vaihtoehtoja Salpakierto Oy:n lajitteluasemilla. Tarkoitus oli kartoittaa muiden jätehuollon parissa toimivien yritysten käyttämiä itsepalvelutoimintoja ja pohtia Salpakierrolle sopivia ratkaisuja, joiden pohjalta voidaan myöhemmin lähteä toteuttamaan palveluiden sähköistämistä.
Muiden yritysten käytössä olevia itsepalvelutoimintoja kartoitettiin haastattelemalla kyseisten yritysten edustajia ja yhteen työssä tarkasteltuun yritykseen toteutettiin yritysvierailu. Haastatteluiden avulla kerätyn materiaalin pohjalta poimittiin ratkaisuja, jotka sopivat Salpakierron tarpeisiin ja on mahdollista toteuttaa lajitteluasemilla.
Salpakierron itsepalvelutoiminnot sijoitetaan jo olemassa olevaan infraan, joten sopiva itsepalvelujärjestelmä on verkkokauppapohjainen ratkaisu ja siihen kuuluva sähköinen porttijärjestelmä. Tärkeänä havaintona työssä nousi esille asiakasturvallisuuden säilyttäminen. Itsepalveluaikana turvallisuutta lajitteluasemilla pystytään parantamaan aktiivisella valvonnalla, selkeällä ohjeistuksella sekä sillä, että asiakkaat saavat yhteyden henkilökuntaan itsepalvelusta huolimatta.
Muiden yritysten käytössä olevia itsepalvelutoimintoja kartoitettiin haastattelemalla kyseisten yritysten edustajia ja yhteen työssä tarkasteltuun yritykseen toteutettiin yritysvierailu. Haastatteluiden avulla kerätyn materiaalin pohjalta poimittiin ratkaisuja, jotka sopivat Salpakierron tarpeisiin ja on mahdollista toteuttaa lajitteluasemilla.
Salpakierron itsepalvelutoiminnot sijoitetaan jo olemassa olevaan infraan, joten sopiva itsepalvelujärjestelmä on verkkokauppapohjainen ratkaisu ja siihen kuuluva sähköinen porttijärjestelmä. Tärkeänä havaintona työssä nousi esille asiakasturvallisuuden säilyttäminen. Itsepalveluaikana turvallisuutta lajitteluasemilla pystytään parantamaan aktiivisella valvonnalla, selkeällä ohjeistuksella sekä sillä, että asiakkaat saavat yhteyden henkilökuntaan itsepalvelusta huolimatta.