Digitaalinen markkinointisuunnitelma Top-Engineering Oy
Jauhiainen, Jere (2022)
Jauhiainen, Jere
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411443
Tiivistelmä
Satakunnan ammattikorkeakoulun liiketalouden opinnäytetyön aiheena oli digitaalinen markkinointi ja tavoitteena oli suunnitella Top-Engineering Oy:lle kustannustehokas digitaalisen markkinoinnin suunnitelma ja yritykselle sopiva markkinointimix.
Toiminnallinen opinnäytetyö on jaettu kahteen osuuteen: teoriaosuus ja toiminnallinen osuus. Työn lopusta löytyy työn tuotos eli digitaalisen markkinoinnin suunnitelma Top-Engineeringille. Teoriaosuuden aineisto kerättiin alan kirjallisuudesta ja sähköisistä lähteistä. Teoriaosuudessa tutkittiin useita eri markkinoinnin kanavia, jonka perusteella karsittiin ylimääräiset pois. Teoriaosuus toimii hyvänä pohjana digitaalisen markkinoinnin suunnittelemiselle ja se rajattiin opinnäytetyön tavoitetta tukevaksi. Tavoitteena oli selvittää mitkä markkinointikanavat sopivat toimeksiantajalle.
Lisäksi opinnäytetyötä varten tehtiin teemahaastattelu markkinoinnin ammattilaisen kanssa. Teemahaastattelusta saadut tulokset tukivat työn tavoitetta.
Työssä pyrittiin ottamaan huomioon rajallinen markkinointibudjetti sekä rajallinen markkinoinnin kohderyhmä, joka kohdentui yrittäjän haastattelun myötä. Tämän lisäksi otettiin huomioon pienen yrityksen rajalliset henkilöstöresurssit markkinointiin.
Tähän digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaan ei ole varattu budjettia, vaan se laadittiin niin, että Top-Engineering Oy voi pohtia vaihtoehtoja ja valita, mitä markkinoinnin keinoja he haluavat käyttää.
Toiminnallinen opinnäytetyö on jaettu kahteen osuuteen: teoriaosuus ja toiminnallinen osuus. Työn lopusta löytyy työn tuotos eli digitaalisen markkinoinnin suunnitelma Top-Engineeringille. Teoriaosuuden aineisto kerättiin alan kirjallisuudesta ja sähköisistä lähteistä. Teoriaosuudessa tutkittiin useita eri markkinoinnin kanavia, jonka perusteella karsittiin ylimääräiset pois. Teoriaosuus toimii hyvänä pohjana digitaalisen markkinoinnin suunnittelemiselle ja se rajattiin opinnäytetyön tavoitetta tukevaksi. Tavoitteena oli selvittää mitkä markkinointikanavat sopivat toimeksiantajalle.
Lisäksi opinnäytetyötä varten tehtiin teemahaastattelu markkinoinnin ammattilaisen kanssa. Teemahaastattelusta saadut tulokset tukivat työn tavoitetta.
Työssä pyrittiin ottamaan huomioon rajallinen markkinointibudjetti sekä rajallinen markkinoinnin kohderyhmä, joka kohdentui yrittäjän haastattelun myötä. Tämän lisäksi otettiin huomioon pienen yrityksen rajalliset henkilöstöresurssit markkinointiin.
Tähän digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaan ei ole varattu budjettia, vaan se laadittiin niin, että Top-Engineering Oy voi pohtia vaihtoehtoja ja valita, mitä markkinoinnin keinoja he haluavat käyttää.