Lapsen oppimisen tukeminen inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa henkilöstön näkökulmasta
Sakari, Taru; Luokkakallio, Emilia (2022)
Sakari, Taru
Luokkakallio, Emilia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311363
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten inkluusio vaikuttaa lapsen oppimiseen varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli tarkastella inkluusion positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia lapsen oppimiseen liittyen. Tämän lisäksi tavoitteena oli luoda keskustelua varhaiskasvatusyksiköissä siitä, miten inkluusio vaikuttaa niihin lapsiin, joilla ei ole erityisen tuen tarvetta.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä kahden Vantaan kaupungin varhaiskasvatusyksikön kanssa. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi inkluusio, varhaiskasvatus sekä varhaiskasvatusikäisen lapsen oppiminen ja mahdolliset tukitoimet. Opinnäytetyötä ohjasi laadullinen tutkimusmenetelmä, joka toteutettiin sähköisenä verkkokyselynä. Kyselyyn vastasi 15 varhaiskasvatuksen työntekijää, joihin lukeutui varhaiskasvatuksen opettajia, varhaiskasvatuksen erityisopettajia sekä varhaiskasvatuksen lastenhoitajia. Verkkokyselystä saadut vastaukset analysointiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysi menetelmällä.
Teoreettisen viitekehyksen avulla saatiin aiempaa tietoa, joka tuki opinnäytetyön tutkimuksesta saatuja tuloksia. Tuloksista ilmeni lapsen oppimisen tukemisen haasteita, mutta myös onnistumisia. Pienryhmät ja kasvattajien läsnäolo olivat tulosten mukaan merkittävässä osassa oppimisen tukemisessa. Inkluusion vaikutus lapsen oppimiseen nähtiin lisäävän suvaitsevaisuutta, nostavan lapsen itsetuntoa sekä tukevan vertaisoppimista lasten välillä. Kuitenkin resurssipula sekä isot lapsiryhmät koettiin suureksi haasteeksi lapsen oppimisen kannalta, johon toivottiinkin tulosten mukaan muutosta.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä kahden Vantaan kaupungin varhaiskasvatusyksikön kanssa. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi inkluusio, varhaiskasvatus sekä varhaiskasvatusikäisen lapsen oppiminen ja mahdolliset tukitoimet. Opinnäytetyötä ohjasi laadullinen tutkimusmenetelmä, joka toteutettiin sähköisenä verkkokyselynä. Kyselyyn vastasi 15 varhaiskasvatuksen työntekijää, joihin lukeutui varhaiskasvatuksen opettajia, varhaiskasvatuksen erityisopettajia sekä varhaiskasvatuksen lastenhoitajia. Verkkokyselystä saadut vastaukset analysointiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysi menetelmällä.
Teoreettisen viitekehyksen avulla saatiin aiempaa tietoa, joka tuki opinnäytetyön tutkimuksesta saatuja tuloksia. Tuloksista ilmeni lapsen oppimisen tukemisen haasteita, mutta myös onnistumisia. Pienryhmät ja kasvattajien läsnäolo olivat tulosten mukaan merkittävässä osassa oppimisen tukemisessa. Inkluusion vaikutus lapsen oppimiseen nähtiin lisäävän suvaitsevaisuutta, nostavan lapsen itsetuntoa sekä tukevan vertaisoppimista lasten välillä. Kuitenkin resurssipula sekä isot lapsiryhmät koettiin suureksi haasteeksi lapsen oppimisen kannalta, johon toivottiinkin tulosten mukaan muutosta.