MOTHERLAND : Venäjän kansallispuku inspiraationa nykyajan muotisuunnittelussa
Bergman, Erika (2022)
Bergman, Erika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411508
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii Venäjän kansallispukua ja sen hyödyntämistä nykyajan muotisuunnittelussa. Opinnäytetyö tutkimuksen pohjalta toteutan malliston, mikä hyödyntää kansallispuvun piirteitä nykyaikaisella ja suunnittelijan mukaisella tyylillä.
Tutkimuksessa käsitellään Venäjän kansallispuvun piirteitä ja sen esiintymistä muodissa ja popkulttuurissa sekä Euroopassa, että Venäjällä. Lisäksi opinnäytetyöni käsittelee kulttuurista omimista ja miten se voi vaikuttaa malliston suunnitteluvaiheessa sekä miten se voi näkyä minun opinnäytetyömallistossani.
”MOTHERAND”-mallisto on naistenvaatemallisto, mikä on ottanut inspiraationsa isovenäläisten naisten kansallispuvuista, juhlatilaisuuksia varten. Mallistossa hyödynnän tekniikoita, mitä on käytetty myös kansallispuvuissa, kuten brodeerausta, kirjailua ja rypytystä. Lisäksi malliston inspiraatio tulee myös venäläisen elokuvataiteilijan Uldus Bakhtiozinan pienelokuvasta ”Kalastajan tytär” (Дочь Рыбака), mikä mielestäni kuvastaa venäläisyyttä ja sen karuuden ja kauneuden yhdistelmää.
Tutkimuksessa käsitellään Venäjän kansallispuvun piirteitä ja sen esiintymistä muodissa ja popkulttuurissa sekä Euroopassa, että Venäjällä. Lisäksi opinnäytetyöni käsittelee kulttuurista omimista ja miten se voi vaikuttaa malliston suunnitteluvaiheessa sekä miten se voi näkyä minun opinnäytetyömallistossani.
”MOTHERAND”-mallisto on naistenvaatemallisto, mikä on ottanut inspiraationsa isovenäläisten naisten kansallispuvuista, juhlatilaisuuksia varten. Mallistossa hyödynnän tekniikoita, mitä on käytetty myös kansallispuvuissa, kuten brodeerausta, kirjailua ja rypytystä. Lisäksi malliston inspiraatio tulee myös venäläisen elokuvataiteilijan Uldus Bakhtiozinan pienelokuvasta ”Kalastajan tytär” (Дочь Рыбака), mikä mielestäni kuvastaa venäläisyyttä ja sen karuuden ja kauneuden yhdistelmää.