Markkinointisuunnitelma rauta- ja rakennusalan vähittäiskaupalle
Turpeinen, Lotta (2022)
Turpeinen, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411785
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli luoda markkinointisuunnitelma pienyritykselle, joka toimii rakennusalanvähittäiskauppana. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona toiminnallisena opinnäytetyönä. Yrityksen käytössä ei aikaisemmin ollut markkinointisuunnitelmaa eikä markkinointia toteutettu suunnitelmallisesti, joten yrityksellä oli tarve markkinoinnin suunnittelulle ja ideoinnille. Tarkoitus oli luoda yrityksen henkilökunnalle ohjenuora markkinoinnin toteuttamiseen, jotta markkinointi auttaisi tulevaisuudessa yritystä saavuttamaan muun muassa asiakasvirtaan kohdistettuja tavoitteita.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön teoriaperusta luo yleiskatsauksen niihin markkinoinnin perusteisiin, jotka ovat toimeksiantajayrityksen markkinoinnin kannalta tärkeitä. Tietoa etsittiin markkinointikirjallisuudesta sekä valikoiduista verkkolähteistä. Työtä varten tekijä havainnoi yrityksen toimintaa ja teki teemahaastattelun yrityksen edustajan kanssa, jotta yrityksen toiminnasta ja toimialasta saatiin tarpeeksi tietoa markkinoinnin suunnitteluun.
Opinnäytetyön produkti eli lopputuote on teoriaosuuden tietoja käyttäen tehty markkinointisuunnitelma. Produktissa on analysoitu yrityksen liiketoimintaa ja kilpailijoita sekä tehty markkinoinnin valintoja analyysien pohjalta. Markkinointisuunnitelma painottuu digitaaliseen markkinointiin, jota toteutetaan kahdella eri sosiaalisen median kanavalla ja satunnaisella lehtimainonnalla. Markkinointisuunnitelma on havainnollistettu markkinoinnin vuosikello- kuviona ja lisäksi kirjallisena ohjeistuksena markkinointikanavista ja selvityksenä siitä, miten niitä on tarkoitus hyödyntää.
Opinnäytetyön tavoite oli luoda markkinointisuunnitelma pienyritykselle, joka toimii rakennusalanvähittäiskauppana. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona toiminnallisena opinnäytetyönä. Yrityksen käytössä ei aikaisemmin ollut markkinointisuunnitelmaa eikä markkinointia toteutettu suunnitelmallisesti, joten yrityksellä oli tarve markkinoinnin suunnittelulle ja ideoinnille. Tarkoitus oli luoda yrityksen henkilökunnalle ohjenuora markkinoinnin toteuttamiseen, jotta markkinointi auttaisi tulevaisuudessa yritystä saavuttamaan muun muassa asiakasvirtaan kohdistettuja tavoitteita.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön teoriaperusta luo yleiskatsauksen niihin markkinoinnin perusteisiin, jotka ovat toimeksiantajayrityksen markkinoinnin kannalta tärkeitä. Tietoa etsittiin markkinointikirjallisuudesta sekä valikoiduista verkkolähteistä. Työtä varten tekijä havainnoi yrityksen toimintaa ja teki teemahaastattelun yrityksen edustajan kanssa, jotta yrityksen toiminnasta ja toimialasta saatiin tarpeeksi tietoa markkinoinnin suunnitteluun.
Opinnäytetyön produkti eli lopputuote on teoriaosuuden tietoja käyttäen tehty markkinointisuunnitelma. Produktissa on analysoitu yrityksen liiketoimintaa ja kilpailijoita sekä tehty markkinoinnin valintoja analyysien pohjalta. Markkinointisuunnitelma painottuu digitaaliseen markkinointiin, jota toteutetaan kahdella eri sosiaalisen median kanavalla ja satunnaisella lehtimainonnalla. Markkinointisuunnitelma on havainnollistettu markkinoinnin vuosikello- kuviona ja lisäksi kirjallisena ohjeistuksena markkinointikanavista ja selvityksenä siitä, miten niitä on tarkoitus hyödyntää.