Moniosaamisen johtaminen päivittäistavarakaupan toimialalla : case: Etelä-Karjalan Osuuskauppa
Ropo, Moona (2022)
Ropo, Moona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411513
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka moniosaamista johdetaan Etelä-Karjalan Osuuskaupan päivittäistavarakaupan toimialalla sekä saada selville, miten toimialan tulosvastuulliset esihenkilöt suhtautuvat moniosaamisen johtamiseen. Samalla oli tarkoitus selvittää, onko olemassa haasteita moniosaamisen johtamiselle esihenkilöiden näkökulmasta, ja miten näitä haasteita voitaisiin välttää jatkossa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, ja siinä selvitettiin kohdeorganisaation moniosaajien johtamisen nykytilaa ja esihenkilöiden suhtautumista moniosaajien johtamiseen puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Tulokset analysoitiin induktiivisen teoriasidonnaisen sisällönanalyysin keinoin.
Viitekehys käsittelee osaamisen kokonaiskuvaa sekä osaamisen johtamista ja kehittämistä. Johtamisen viitekehykseksi valikoitui osaamisen johtamisen ulottuvuudet esihenkilötyössä.
Tuloksista merkittävimmiksi nousi esihenkilöiden positiivinen suhtautuminen moniosaajien johtamiseen sekä moniosaajien johtamisen mahdollisuudet osaamisen kehittämisessä. Haasteena koettiin osaamisen kehittämisen näkökulmasta yksikköjen eriävät toimintaohjeet ja osaamiskartoitusten sekä moniosaajien johtamisen suunnitelmallisuuden puute. Huolta herätti myös moniosaajien tasapuolinen johtaminen sekä työhyvinvoinnin toteuttaminen. Esihenkilöt myös kokivat moniosaajaksi markkinoimisen jäävän liikaa heidän vastuulleen. Tämän tutkimuksen perusteella esihenkilöiden oma osaaminen korreloi jossain määrin osaamisen johtamisen kanssa, mikä näkyy erityisesti tietoisessa osaamisen johtamisessa. The purpose of this master thesis was to find out, how multi-skilling is managed in the South Karelia Cooperatives´ grocery industry and to learn how the managers feel about managing multi-skilling employees. Also, the goal was to solve, what kind of challenges there are on managing the multi-skilled employees and how to overcome and avoid these challenges in the future.
The research was conducted as case research, and it was to clarify the current state of multi-skilling in the organization. The interviews were conducted as half-constructed themed interviews. The results of the research were analyzed by the means of inductive theory-based content analysis.
The frame of reference in this thesis examined the overall picture of competence, knowledge management and competence development. Dimensions of competence managing in the supervisory work was selected as Management framework.
The most significant of the results was the positive attitude of the managers. The managers saw a lot of possibilities in use of multi-skilling employees. The differences in operating intructions between the stores was felt as a challenge. The lack of planning the management and mapping of the competence of the employees stood out as a challenge also. The managers were worried if the employees get equitable managament and if the employees well-being at work was made sure properly.
The managers felt that they were left alone on marketing the role of multi-skilling employees. Based on this research, the competence of the managers has some affect on the quality of competence management.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, ja siinä selvitettiin kohdeorganisaation moniosaajien johtamisen nykytilaa ja esihenkilöiden suhtautumista moniosaajien johtamiseen puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Tulokset analysoitiin induktiivisen teoriasidonnaisen sisällönanalyysin keinoin.
Viitekehys käsittelee osaamisen kokonaiskuvaa sekä osaamisen johtamista ja kehittämistä. Johtamisen viitekehykseksi valikoitui osaamisen johtamisen ulottuvuudet esihenkilötyössä.
Tuloksista merkittävimmiksi nousi esihenkilöiden positiivinen suhtautuminen moniosaajien johtamiseen sekä moniosaajien johtamisen mahdollisuudet osaamisen kehittämisessä. Haasteena koettiin osaamisen kehittämisen näkökulmasta yksikköjen eriävät toimintaohjeet ja osaamiskartoitusten sekä moniosaajien johtamisen suunnitelmallisuuden puute. Huolta herätti myös moniosaajien tasapuolinen johtaminen sekä työhyvinvoinnin toteuttaminen. Esihenkilöt myös kokivat moniosaajaksi markkinoimisen jäävän liikaa heidän vastuulleen. Tämän tutkimuksen perusteella esihenkilöiden oma osaaminen korreloi jossain määrin osaamisen johtamisen kanssa, mikä näkyy erityisesti tietoisessa osaamisen johtamisessa.
The research was conducted as case research, and it was to clarify the current state of multi-skilling in the organization. The interviews were conducted as half-constructed themed interviews. The results of the research were analyzed by the means of inductive theory-based content analysis.
The frame of reference in this thesis examined the overall picture of competence, knowledge management and competence development. Dimensions of competence managing in the supervisory work was selected as Management framework.
The most significant of the results was the positive attitude of the managers. The managers saw a lot of possibilities in use of multi-skilling employees. The differences in operating intructions between the stores was felt as a challenge. The lack of planning the management and mapping of the competence of the employees stood out as a challenge also. The managers were worried if the employees get equitable managament and if the employees well-being at work was made sure properly.
The managers felt that they were left alone on marketing the role of multi-skilling employees. Based on this research, the competence of the managers has some affect on the quality of competence management.