Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Matkalla sijaisvanhemmaksi : valmennuksen brändin vahvistaminen käyttäjäymmärryksen kautta

Kihnula, Marika (2022)

Avaa tiedosto
Kihnula_Marika.pdf (3.974Mt)
Lataukset: 


Kihnula, Marika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411670
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten sijoitusmäärien kasvu on ollut nousujohdanteista jo useiden vuosien ajan. Sijaisvanhempien tarve on kasvanut sen mukana. Sijaisvanhempia tarvitaan lasten edun ja oikeuksien turvaamiseksi. Lasten ja nuorten lakisääteisten etujen toteutumiseksi perhehoitajiksi alkavilta vaaditaan ennakkovalmennuksen hyväksytysti läpi käyminen. Tunnetuin ja yleisin Suomessa käyty ennakkovalmennus on Pesäpuu ry:n PRIDE-valmennus. Tässä opinnäytetyössä tavoitteeksi muodostui PRIDE-valmennuksen brändi-identiteetin rakentaminen ja sen pohjalta konkreettisena tuotoksena esitteen uudistaminen.

Lastensuojelun kenttä on laaja ja monitahoinen. Palvelumuotoilu mahdollistaa sidosryhmien yhdistämisen ja tarpeiden kuulluksi tulemisen, samalla luoden selkeitä kokonaisuuksia. Tässä opinnäytetyössä tartutaan muotoilun keinoin PRIDE – valmennusta järjestävien lukuisten eri toimijoiden ja heidän laaja-alaisen visuaalisen materiaalin yhtenäistämiseen. Aihe muodostui brändi-identiteetin tilanteen analyysin sekä eri käyttäjäryhmien tarpeiden ja toiveiden tunnistamisen pohjalta. Laadullista tietoa kerättiin PRIDE- valmentajien teemahaastattelujen, PRIDE-valmennuksen käyneiden kokemuksien sekä Pesäpuu ry:n kouluttamis- ja kehittämisasiantuntijoin kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Kerätty käyttäjädata viesti piilevän brändi-identiteetin laajoista mahdollisuuksista.

Palvelumuotoilulle tyypillisesti eri käyttäjä- ja sidosryhmien tarpeet sekä palvelupolun kartoittaminen ovat toimineet perustana konseptin kehitykselle. Lopputuloksena rakentui esite sekä konsepti brändi- ilmeen selkeyttämisestä yhtenäisen ohjeistuksen avulla.Tuoden piiloutunut brändi-identtiteetti näkyväksi visualisin keinoin valmennuksen vahvuuksien kautta huomioiden eri sidosryhmien tarpeet ja toiveet. Konsepti loi ratkaisuja PRIDE-valmennuksen tunnistettavuuteen, informaation muotoiluun ja kanaviin, joihin materiaalin tuottaminen on avainasemassa ulospäin viestittäessä. Koherentilla brändi-ilmeellä selkeytetään osaltaan lastensuojelun kenttää ja tehdään valmennuksesta helposti lähestyttävämpi. Näin helpotetaan valmennuksesta viestimistä, tavoitetaan monimuotoisempia sijaisvanhempia sekä helpoitetaan kiinnostuneiden matkaa kohti sijaisvanhemmuutta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste