Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vapaaehtoisten tukihenkilöiden vuorovaikutusosaamisen kehittäminen

Vänskä, Senja (2022)

 
Avaa tiedosto
Vänskä_Opinnäytetyö_valmis.pdf (1.641Mt)
Lataukset: 


Vänskä, Senja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812825
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä(t): Vänskä Senja
Työn nimi: Vapaaehtoisten tukihenkilöiden vuorovaikutusosaamisen kehittäminen
Tutkintonimike: Sairaanhoitaja ylempi (AMK), Sosiaali- ja terveysalan johtaminen ja kehittäminen
Asiasanat: vapaaehtoistoiminta, vuorovaikutus, dialogisuus, osaamisen kehittäminen, toimintatutkimus

Sosiaali- ja terveysalan järjestöissä toimii vuosittain noin puoli miljoona vapaaehtoistoimijaa. Vapaa-ehtoisten tekemä työ on merkittävä väestön terveyttä ja hyvinvointia edistävää toimintaa, joka tukee myös kuntien hyvinvointipalveluita. Suomen hallitusohjelmassa järjestölähtöisen työn uudistaminen ja monimuotoisuuden tukeminen on nostettu yhdeksi menetelmäksi, jotta hallituksen asettama hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sekä eriarvoisuuden vähentämisen tavoitteet toteutuvat.
Opinnäytetyön metodologiaksi valikoitui toimintatutkimus sen käytännönläheisyyden sekä osallista-van otteen vuoksi.

Ensimmäisen syklin tarkoitus oli kartoittaa vapaaehtoisten tukihenkilöiden kokemuksia yksilötukisuhteiden merkityksellisiksi koetuista vuorovaikutustilanteista. Tutkimuskysymys oli mitä on merkityksellinen vuorovaikutus vapaaehtoisen tukihenkilön kokemana yksilötukisuhteessa. Vastaus haettiin keräämällä kirjoitusaineistoa vapaaehtoisilta tukihenkilöiltä (n=8) Critical incident technique eli CIT -tekniikkaa hyödyntäen. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Tuloksena muodostui kolme alateemaa; luottamuksen rakentuminen, kohtaamishetket ja tunteiden moninaisuus. Alateemoista muodostui yksi yläteema; dialogisen vuorovaikutussuhteen muodostuminen.

Toinen sykli muodostui järjestelmällisestä kirjallisuuskatsauksesta, jonka tarkoitus oli kartoittaa näyttöön perustuva tietoperusta pohjaten vapaaehtoistoimijoiden kokemuksiin merkityksellisten vuoro-vaikutustilanteiden muodostumisesta. Kirjallisuuskatsauksella haettiin vastausta tutkimuskysymykseen millaiset tekijät edistävät dialogisten vuorovaikutustilanteiden muodostumista. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Tuloksena muodostui kaksi teemaa; luottamuksen muodostumiseen liittyvät tekijät sekä vastavuoroisuuteen liittyvät tekijät. Tulokset loivat tietopohjan ensimmäisen syklin tueksi, kolmannen syklin muodostumisen edellytykseksi.

Kolmannen syklin tarkoitus oli kuvata vapaaehtoisten tukihenkilöiden vuorovaikutusosaamisen kehittämisen suunnitelma. Tutkimuskysymys oli, minkälainen on näyttöön perustuva vuorovaikutusosaamisen suunnitelma vapaaehtoisille tukihenkilöillä. Suunnitelma arvioitiin nelikenttä-analyysia (SWOT) hyödyntäen. Vahvuutena ja mahdollisuutena arviointiin olevan muun muassa vahvan taustaorganisaation, jolla on aito halu pitää huolta ja kouluttaa vapaaehtoisia. Heikkoutena ja uhkina nähtiin resurssit vuorovaikutuksen kehittämiselle sekä toimintaan sitoutumattomat vapaaehtoiset. Lopuksi kuvattiin tulosten ja siitä saatujen johtopäätösten perusteella osaamisen kehittämisen implementointi käytäntöön.

Opinnäytetyön tavoitteeseen vastatiin laatimalla vuorovaikutusosaamisen kehittämisen suunnitelma. Sen avulla voidaan tunnistaa sekä arvioida vapaaehtoisen tukihenkilön osaamistarpeita ja nostaa esille osaamisen kehittämisen eri osa-alueet. Osaamista kehittämisen suunnittelulla sekä siihen sisältyvillä käytännön toimilla vahvistetaan ja ylläpidetään laadukasta vapaaehtoistoimintaa. Lisäksi osaamisen kehittymisen mahdollistaminen on yksi keino sitouttaa vapaaehtoiset toimintaan.

Jatkokysymykset ovat 1) Millaisia käyttökokemuksia vuorovaikutusosaamisen kehittämisen suunnitelmasta on saatu? 2) Miten vapaaehtoisten peruskoulutus tukee vuorovaikutusosaamista? 3) Mitä on merkityksellinen vuorovaikutus tuettavan kokemana yksilötukisuhteessa?
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste