Aikuisen rooli lapsen itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisessa
Kupari, Oona; Järvinen, Joanna (2022)
Kupari, Oona
Järvinen, Joanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912863
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli luoda varhaiskasvatusyksikön henkilökunnalle opas aikuisen roolista lapsen itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisessa. Tavoitteena oli kehittää ja tukea varhaiskasvatusyksikön henkilökunnan kasvatustaitoja. Lisäksi tavoitteena oli opiskelijoiden oma oppimisprosessi ja ammatillisen osaamisen kehittäminen. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Espoon kaupungin varhaiskasvatusyksikön kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta, itsesäätelytaidoista ja niiden kehityksestä, tunnetaidoista sekä aikuisen roolista lapsen itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisessa. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan aikuisen voimavarojen merkitystä kasvatustyössä.
Oppaan suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin verkkokyselyä yhteistyövarhaiskasvatusyksikön kasvatustyötä tekevälle henkilöstölle. Kyselyssä kartoitettiin henkilöstön taitoja ja voimavaroja liittyen heidän rooliinsa lapsen itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisessa. Kyselyn tavoitteena oli osallistaa henkilöstöä ja saada tietoa heidän toiveistaan oppaan sisällön suhteen. Opas sisältää tietoa itsesäätelytaidoista, tunnetaidoista, aikuisen roolista lapsen itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisessa sekä aikuisen voimavarojen merkityksestä kasvatustyössä. Oppaaseen on kerätty lapsen itsesäätelytaitoja tukevia menetelmiä, joita varhaiskasvatusyksikön henkilökunta voi hyödyntää kasvatustyön tukena.
Opinnäytetyön tavoitteiden arvioinnissa hyödynnettiin varhaiskasvatusyksikön henkilökunnalta saatua palautetta, joka kerättiin verkkokyselyn avulla. Kyselyn tulosten mukaan opas koettiin hyödylliseksi, selkeäksi ja ammatillista osaamista kehittäväksi. Arvioinnissa hyödynnettiin myös opiskelijoiden kokemusta opinnäytetyöprosessista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta, itsesäätelytaidoista ja niiden kehityksestä, tunnetaidoista sekä aikuisen roolista lapsen itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisessa. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan aikuisen voimavarojen merkitystä kasvatustyössä.
Oppaan suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin verkkokyselyä yhteistyövarhaiskasvatusyksikön kasvatustyötä tekevälle henkilöstölle. Kyselyssä kartoitettiin henkilöstön taitoja ja voimavaroja liittyen heidän rooliinsa lapsen itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisessa. Kyselyn tavoitteena oli osallistaa henkilöstöä ja saada tietoa heidän toiveistaan oppaan sisällön suhteen. Opas sisältää tietoa itsesäätelytaidoista, tunnetaidoista, aikuisen roolista lapsen itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisessa sekä aikuisen voimavarojen merkityksestä kasvatustyössä. Oppaaseen on kerätty lapsen itsesäätelytaitoja tukevia menetelmiä, joita varhaiskasvatusyksikön henkilökunta voi hyödyntää kasvatustyön tukena.
Opinnäytetyön tavoitteiden arvioinnissa hyödynnettiin varhaiskasvatusyksikön henkilökunnalta saatua palautetta, joka kerättiin verkkokyselyn avulla. Kyselyn tulosten mukaan opas koettiin hyödylliseksi, selkeäksi ja ammatillista osaamista kehittäväksi. Arvioinnissa hyödynnettiin myös opiskelijoiden kokemusta opinnäytetyöprosessista.