Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa huoltajien näkökulmasta

Eloranta, Ella; Hiltunen, Laura (2022)

 
Avaa tiedosto
Eloranta_Hiltunen.pdf (1.014Mt)
Lataukset: 


Eloranta, Ella
Hiltunen, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013307
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää huoltajien käsityksiä ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää, miten Niinivaaran vuoropäiväkodin huoltajat ymmärtävät positiivisen pedagogiikan varhaiskasvatuksessa, ja kuinka se heille näyttäytyy. Päiväkodin työntekijät voivat hyödyntää tietoa oman toimintansa sekä kasvatusyhteistyön kehittämisessä.

Opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä ja tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä lomakehaastattelulla. Lomakehaastattelussa laadullisten kysymysten tukena hyödynnettiin myös määrällisiä kysymyksiä. Linkki lomakehaastatteluun toimitettiin Daisy-palvelun kautta 3–6-vuotiaiden lasten huoltajille. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia mukaillen.

Opinnäytetyön tulosten mukaan huoltajat ymmärtävät keskeiset positiivisen pedagogiikan osa-alueet. Lisäksi tulokset osoittavat, että positiivinen pedagogiikka näyttäytyy huoltajille selkeästi eri viestintäkanavien ja varhaiskasvattajien toimintamallien kautta. Kehittämisideana voisi luoda huoltajille oppaan positiivisen pedagogiikan keskeisimmistä osa-alueista ja menetelmistä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi varhaiskasvattajille voitaisiin järjestää työpajatoimintaa positiivisesta pedagogiikasta kasvatusyhteistyössä. Jatkotutkimusideana voisi olla luonteenvahvuuksien tunnistaminen ja tukeminen päiväkodissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste