Orgaaninen Tiktok-markkinointi
Haveri, Jenny (2022)
Haveri, Jenny
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013392
Tiivistelmä
Tiktok on nopeasti kasvava, etenkin nuorten aikuisten suosiossa oleva sovellus. Tiktokin käyttäjämäärän ennustetaan kasvavan edelleen lähivuosina, joten myös yritysten kannattaa harkita Tiktokia markkinointikanavana. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville yrittäjien ja yritysten näkökulmasta tärkeimpiä asioita orgaanisessa Tiktok-markkinoinnissa. Tavoitteena oli löytää Tiktokissa toimivat keinot, joita yritykset voivat hyödyntää suunnitellessaan Tiktok-markkinointia sekä tarkastella, millaisilla videoilla yritykset saavat näkyvyyttä, tunnettuutta ja seuraajia.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää Tiktokissa menestyvää yrittäjää eri aloilta. Lisäksi haastateltiin kahta sosiaalisen median kouluttajaa ja markkinoinnin ammattilaista. Teoriapohja koottiin markkinoinnin perusteista käsittelevästä kirjallisuudesta ja julkaisuista sekä Tiktokia käsittelevistä julkaisuista.
Tutkimustulosten mukaan yritysten kohdalla toimii monenlainen sisältö, esimerkiksi lyhyet informatiiviset videot, pidemmät käsikirjoitetut videot sekä tuote-esittelyt. Tärkeää on, että yritys tekee sisältöä säännöllisesti ja johdonmukaisesti muistaen oman kohdeyleisönsä. Liian mainosmainen sisältö ei välttämättä toimi, vaan painopisteen on oltava yrityksen imagoon sopivassa persoonallisuudessa, aitoudessa ja videon tarinassa.
Tiktok sopii yrityksille, joiden kohderyhmä on jo Tiktokissa tai tulossa sinne lähiaikoina. Tiktok sopii markkinointikanavaksi yrityksille, jotka pystyvät tekemään visuaalista sisältöä tuotteistaan tai palveluistaan. Esimerkkeinä tällaisista toimialoista on kauneuspalvelut, ravintolat ja päivittäistavarat.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää Tiktokissa menestyvää yrittäjää eri aloilta. Lisäksi haastateltiin kahta sosiaalisen median kouluttajaa ja markkinoinnin ammattilaista. Teoriapohja koottiin markkinoinnin perusteista käsittelevästä kirjallisuudesta ja julkaisuista sekä Tiktokia käsittelevistä julkaisuista.
Tutkimustulosten mukaan yritysten kohdalla toimii monenlainen sisältö, esimerkiksi lyhyet informatiiviset videot, pidemmät käsikirjoitetut videot sekä tuote-esittelyt. Tärkeää on, että yritys tekee sisältöä säännöllisesti ja johdonmukaisesti muistaen oman kohdeyleisönsä. Liian mainosmainen sisältö ei välttämättä toimi, vaan painopisteen on oltava yrityksen imagoon sopivassa persoonallisuudessa, aitoudessa ja videon tarinassa.
Tiktok sopii yrityksille, joiden kohderyhmä on jo Tiktokissa tai tulossa sinne lähiaikoina. Tiktok sopii markkinointikanavaksi yrityksille, jotka pystyvät tekemään visuaalista sisältöä tuotteistaan tai palveluistaan. Esimerkkeinä tällaisista toimialoista on kauneuspalvelut, ravintolat ja päivittäistavarat.