Lisämyynnin kehittäminen Suomen luontokeskus Haltiassa
Jääskeläinen, Tiitu (2022)
Jääskeläinen, Tiitu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113518
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisämyynnin kehittäminen toimeksiantajalle Suomen Luontokeskus Haltiassa. Toimeksiantajana toimi Retkipaikka, joka hoitaa Haltian toimintaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa lisämyyntiä kehittäviä ehdotuksia Suomen Luontokeskus Haltian asiakaspalvelupisteelle, joita toimeksiantaja voi halutessaan hyödyntää lisämyynnin parantamiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu matkailusta, luontomatkailusta sekä luontomatkailijasta, myynnistä ja tarkemmin vielä lisämyynnistä. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa tutkimusaineistoa kerättiin kyselyn sekä havainnoinnin avulla. Kysely lähetettiin luontokeskus Haltian myynnin parissa työskenteleville sähköisesti. Havainnointi suoritettiin kolmen päivän aikana luontokeskuksen infopisteellä.
Teoreettisen tietoperustan sekä tutkimusten tulosten perusteella kehitettiin lisämyyntiä parantavia ehdotuksia. Ehdotuksia muodostui 7 kappaletta: olemassa olevien lisämyyntiin soveltuvien työkalujen käyttö kuten ammattimaisen markkinointimateriaalin hyödyntäminen saatekirjeen parantamiseen, esitteiden teko, sähköpostiin visuaalinen allekirjoitus ja verkkokaupan automaattiviestinnän käyttöönotto. Lisäksi tietoista keskustelua asiakkaiden kanssa sekä avointa keskustelua ja työpajoja lisämyynnistä henkilökunnalle.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu matkailusta, luontomatkailusta sekä luontomatkailijasta, myynnistä ja tarkemmin vielä lisämyynnistä. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa tutkimusaineistoa kerättiin kyselyn sekä havainnoinnin avulla. Kysely lähetettiin luontokeskus Haltian myynnin parissa työskenteleville sähköisesti. Havainnointi suoritettiin kolmen päivän aikana luontokeskuksen infopisteellä.
Teoreettisen tietoperustan sekä tutkimusten tulosten perusteella kehitettiin lisämyyntiä parantavia ehdotuksia. Ehdotuksia muodostui 7 kappaletta: olemassa olevien lisämyyntiin soveltuvien työkalujen käyttö kuten ammattimaisen markkinointimateriaalin hyödyntäminen saatekirjeen parantamiseen, esitteiden teko, sähköpostiin visuaalinen allekirjoitus ja verkkokaupan automaattiviestinnän käyttöönotto. Lisäksi tietoista keskustelua asiakkaiden kanssa sekä avointa keskustelua ja työpajoja lisämyynnistä henkilökunnalle.