Päiväkirja positiivisesta pedagogiikasta varhaiskasvatuksessa
Mäkinen, Katri (2022)
Mäkinen, Katri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113584
Tiivistelmä
Opinnäytteessä keskeisenä tavoitteena oli kehittää omaa ammattiosaamista varhaiskasvatuksessa käyttäen positiivisen pedagogiikan menetelmiä. Opinnäytteen aikana kirjoittaja teki töitä ensin varhaiskasvatuksen sosionomina, mutta työnkuva vaihtui varhaiskasvatuksen opettajan työhön. Opinnäytteen tavoitteena oli kehittää niin varhaiskasvatuksen sosionomin kuin varhaiskasvatuksen opettajankin työnkuvaa. Toimeksiantajana opinnäytteessä oli Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala. Opinnäyte on toteutettu päiväkirjamuotoisena (PONT), jossa on raportoitu kymmenen viikon ajan jokaiselle viikolle asetetun teeman mukaisesti. Opinnäytteessä analysoitiin ja reflektoitiin omaa ammatillista kehitystä viikottain viikkoanalyyseissä. Oman osaamisen kehittymistä tuotiin viikkoanalyyseissä esille teoriatiedon ja reflektoinnin kautta. Opinnäyte kehitti kirjoittajan ammatillista osaamista kahdesta näkökulmasta; varhaiskasvatuksen sosionomina ja opettajana. Toimeksiantajalla oli tarve lapsiryhmässä tunne- ja kaveritaitojen kehittämiseen, joka toteutui positiivisen pedagogiikan menetelmin.
Opinnäyte kehitti kirjoittajan ammatti-identiteettiä sekä varhaiskasvatuksen sosionomina että varhaiskasvatuksen opettajana. Kirjoittajan osaaminen lisääntyi erityisesti positiivisen pedagogiikan teoriasta sekä menetelmistä, joita tuotiin monipuolisesti mukaan käytännön työhön. Ammattiosaamisen ja teoriatiedon ymmärryksen lisääntymistä opinnäytteessä analysoitiin päivittäin. Toimeksiantaja sai konkreettista käsitystä uuden varhaiskasvatuksen sosionomin nimikkeen työstä ja mahdollisuuden verrata sitä varhaiskasvatuksen opettajan työnkuvaan. Toimeksiantaja sai myös vastinetta tarpeelleen kehittää tunne- ja kaveritaitoja lapsiryhmässä, sillä opinnäytteen aikana näihin aiheisiin perehdyttiin erityisesti ja nostettiin esille erilaisia näkökulmia ja menetelmiä. Opinnäyte antoi työyhteisöön uusia menetelmiä positiivisen pedagogiikan keinoin. Opinnäytteessä hyödynnettiin erityisesti positiivisen pedagogiikan menetelmiä, joilla tuettiin lapsen vahvuuksia ja onnistumisia. Opinnäytteestä toimeksiantaja sai myös ajatuksia siitä, mihin suuntaan varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvan kehittämistä jatketaan tulevaisuudessa.
Opinnäyte kehitti kirjoittajan ammatti-identiteettiä sekä varhaiskasvatuksen sosionomina että varhaiskasvatuksen opettajana. Kirjoittajan osaaminen lisääntyi erityisesti positiivisen pedagogiikan teoriasta sekä menetelmistä, joita tuotiin monipuolisesti mukaan käytännön työhön. Ammattiosaamisen ja teoriatiedon ymmärryksen lisääntymistä opinnäytteessä analysoitiin päivittäin. Toimeksiantaja sai konkreettista käsitystä uuden varhaiskasvatuksen sosionomin nimikkeen työstä ja mahdollisuuden verrata sitä varhaiskasvatuksen opettajan työnkuvaan. Toimeksiantaja sai myös vastinetta tarpeelleen kehittää tunne- ja kaveritaitoja lapsiryhmässä, sillä opinnäytteen aikana näihin aiheisiin perehdyttiin erityisesti ja nostettiin esille erilaisia näkökulmia ja menetelmiä. Opinnäyte antoi työyhteisöön uusia menetelmiä positiivisen pedagogiikan keinoin. Opinnäytteessä hyödynnettiin erityisesti positiivisen pedagogiikan menetelmiä, joilla tuettiin lapsen vahvuuksia ja onnistumisia. Opinnäytteestä toimeksiantaja sai myös ajatuksia siitä, mihin suuntaan varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvan kehittämistä jatketaan tulevaisuudessa.