Digimarkkinoinnin yleinen sääntely: mitä markkinoijan pitäisi huomioida käytännön työssä
Rantala, Meri (2022)
Rantala, Meri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113580
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin digitaaliseen markkinointiin liittyvää sääntelyä ja sen tulkintoja käytännössä. Työn taustalla oli käytännön työtehtävistä noussut tarve saada lisää tietoa huomioitavista seikoista. Tavoitteena oli selvittää miten digimarkkinoinnissa saa ja ei saa toimia sekä miten sääntely pitää käytännössä ottaa huomioon. Tutkimuksessa tarkasteltiin aihetta yleisestä näkökulmasta, minkä johdosta erityissääntely rajattiin pois.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja lainopillisena tutkimuksena. Teoriaosuudessa selvitettiin digimarkkinointiin liittyvää sääntelyä ja sen sisältöä. Teoriaa tuotiin samalla käytäntöön opastamalla, mitä sääntely markkinoijan kannalta tarkoittaa.
Empiriaosuudella haluttiin perusteellisempaa tietoa siitä, miten käytännössä tulisi toimia. Työssä tutkittiin digimarkkinointiin liittyviä, eri tahojen antamia ratkaisuja sekä lausuntoja ja niiden analysoinnissa käytettiin teorianohjaamaa sisällönanalyysiä. Aineistoa tutkittiin markkinoinnin tunnistettavuuteen, sopimattomaan menettelyyn, mainoksen sisältöön sekä tietosuojaan luokiteltuna ja tuloksena saatiin selville, millaisia ongelmakohtia näihin on liittynyt.
Teorian ja tutkimustulosten perusteella tuotettiin toimeksiantajalle tietoa digimarkkinoinnissa huomioon otettavista asioista. Lisäksi luotiin yksinkertainen ohje, jota voidaan hyödyntää digitaalista markkinointia tekevien työntekijöiden opastamiseen tai perehdyttämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja lainopillisena tutkimuksena. Teoriaosuudessa selvitettiin digimarkkinointiin liittyvää sääntelyä ja sen sisältöä. Teoriaa tuotiin samalla käytäntöön opastamalla, mitä sääntely markkinoijan kannalta tarkoittaa.
Empiriaosuudella haluttiin perusteellisempaa tietoa siitä, miten käytännössä tulisi toimia. Työssä tutkittiin digimarkkinointiin liittyviä, eri tahojen antamia ratkaisuja sekä lausuntoja ja niiden analysoinnissa käytettiin teorianohjaamaa sisällönanalyysiä. Aineistoa tutkittiin markkinoinnin tunnistettavuuteen, sopimattomaan menettelyyn, mainoksen sisältöön sekä tietosuojaan luokiteltuna ja tuloksena saatiin selville, millaisia ongelmakohtia näihin on liittynyt.
Teorian ja tutkimustulosten perusteella tuotettiin toimeksiantajalle tietoa digimarkkinoinnissa huomioon otettavista asioista. Lisäksi luotiin yksinkertainen ohje, jota voidaan hyödyntää digitaalista markkinointia tekevien työntekijöiden opastamiseen tai perehdyttämiseen.