Esteettömän kommunikaation tukeminen Liperin varhaiskasvatuksessa: kuvatyöväline ja opas työntekijöille
Jääskeläinen, Janina; Tanskanen, Oona (2022)
Jääskeläinen, Janina
Tanskanen, Oona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113819
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee päiväkodin esteettömän vuorovaikutuksen kehittämistä. Tuotoksena valmistettiin kuvatyöväline ja opas esteettömän kommunikaation tukemiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli Liperin päiväkotien vuorovaikutuksen kehittäminen. Tavoitteena oli tuottaa keino esteettömän kommunikaation tukemiseen. Tarkoitus ja tavoite pyrittiin saavuttamaan tuottamalla kommunikaatiota tukeva työväline.
Toimeksiantaja oli Liperin varhaiskasvatuksentukitiimi. Prosessin aluksi toimeksiantajaa osallistettiin yhteisessä ryhmäkeskustelussa, jossa pohdittiin Liperin varhaiskasvatuksen tarpeita esteettömän kommunikoinnin tukemiseksi. Seuraavassa vaiheessa tietoa kerättiin päiväkotien työntekijöiltä kyselyllä. Kyselyssä saadut tulokset koottiin yhteen ja tuloksia käsiteltiin yhteisesti toimeksiantajan kanssa. Tuotos koottiin kyselyn tulosten ja yhteisten keskustelujen pohjalta.
Arviointiprosessi alkoi siitä, kun valmis tuotos lähetettiin toimeksiantajan tarkistettavaksi. Toimeksiantajan arvioinnin jälkeen tuotosta testattiin vielä arjessa työn parissa. Päiväkodin arviointijakson jälkeen tuotos sai palautetta päiväkotiryhmän kasvattajilta, ja tuotokseen tehtiin tarvittavat muutokset palautteen jälkeen.
Valmis tuotos lähetettiin toimeksiantajalle sekä päiväkodin testiryhmään. Tuotosta olisi tarkoitus käyttää Liperin varhaiskasvatuksessa myös tulevaisuudessa. This functional thesis deals with the development of barrier-free interaction in kindergarten. The result was a picture tool and a guide to support barrier-free communication. The purpose of the thesis was to develop the interaction of Liperi kindergartens. The aim was to provide a means of supporting barrier-free communication. The aim and goal were achieved by producing a tool that supports communication.
The client was Liperi early childhood education support team. At the beginning of the process, the client was involved in a joint group discussion on the needs of Liperi early childhood education and care to support accessible communication. In the next phase, information was collected from day-care centre employees through a survey. The results of the survey were compiled together, and the results were discussed jointly with the client. The output was compiled based on the results of the survey and joint discussions.
The evaluation process started when the finished output was sent to the principal for review. After the client's assessment, the output was still tested in everyday life with work. After the evaluation period of the day-care centre, the output received feedback from the educators of the day-care centre group, and the necessary changes were made to the output based on feedback.
The finished output was sent to the client and to the day-care centre's test group. The use of the output should continue in the early Childhood Education of Liperi and care also in the future.
Toimeksiantaja oli Liperin varhaiskasvatuksentukitiimi. Prosessin aluksi toimeksiantajaa osallistettiin yhteisessä ryhmäkeskustelussa, jossa pohdittiin Liperin varhaiskasvatuksen tarpeita esteettömän kommunikoinnin tukemiseksi. Seuraavassa vaiheessa tietoa kerättiin päiväkotien työntekijöiltä kyselyllä. Kyselyssä saadut tulokset koottiin yhteen ja tuloksia käsiteltiin yhteisesti toimeksiantajan kanssa. Tuotos koottiin kyselyn tulosten ja yhteisten keskustelujen pohjalta.
Arviointiprosessi alkoi siitä, kun valmis tuotos lähetettiin toimeksiantajan tarkistettavaksi. Toimeksiantajan arvioinnin jälkeen tuotosta testattiin vielä arjessa työn parissa. Päiväkodin arviointijakson jälkeen tuotos sai palautetta päiväkotiryhmän kasvattajilta, ja tuotokseen tehtiin tarvittavat muutokset palautteen jälkeen.
Valmis tuotos lähetettiin toimeksiantajalle sekä päiväkodin testiryhmään. Tuotosta olisi tarkoitus käyttää Liperin varhaiskasvatuksessa myös tulevaisuudessa.
The client was Liperi early childhood education support team. At the beginning of the process, the client was involved in a joint group discussion on the needs of Liperi early childhood education and care to support accessible communication. In the next phase, information was collected from day-care centre employees through a survey. The results of the survey were compiled together, and the results were discussed jointly with the client. The output was compiled based on the results of the survey and joint discussions.
The evaluation process started when the finished output was sent to the principal for review. After the client's assessment, the output was still tested in everyday life with work. After the evaluation period of the day-care centre, the output received feedback from the educators of the day-care centre group, and the necessary changes were made to the output based on feedback.
The finished output was sent to the client and to the day-care centre's test group. The use of the output should continue in the early Childhood Education of Liperi and care also in the future.