El- och hybridbilars laddningsinfrastruktur ur ett säkerhetsperspektiv
Hallbäck, Anton (2022)
Hallbäck, Anton
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113839
Tiivistelmä
Den framtida användningen av el- och hybridbilar kommer enligt nuvarande prognos att öka ytterligare. Som ett resultat kommer det också att behövas fler laddplatser. Laddplatser är utplacerade på sådana platser där bilister gör affärer dagligen. På snabbladdstationer är laddningskablar vanligtvis fastmonterade. Medelsnabba- och långsamma laddstationer kräver fordonets egen laddningskabel. Det har redan nu varit möjligt att överväga de praktiska problem som är förknippade med användningen av laddningskablar. Efter användning har laddningskablarna hängt kvar vid laddplatser, som kan ha lett till att laddningskabeln skadats av olika anledningar. En strömförande eller defekt kabel kan orsaka till exempel en elektrisk stöt. Det är också möjligt att laddningskablarna som hänger vid laddplatserna kan vandaliseras eller blir stulen. Detta examensarbete behandlar laddningsinfrastrukturen för el- och hybridbilar ur ett säkerhetsperspektiv. I examensarbetet presenteras olika redan befintliga laddstationer och undersöker och specificerar problemområden bland dem. Syftet med examensarbetet är att hitta en lösning på ett aktuellt problem relaterat till användning och förvaring av laddningskablar. Syftet med examensarbetet är att hitta en lösningsmodell som gör förvaringen av laddningskablar säker och praktisk. I designen kommer det praktiska att återspeglas i det faktum att ibruktagande inte beror på monteringsmetod- eller plats. Lösningsmodellen som presenteras i examensarbetet kan monteras i laddstolpen ensam eller två kan installeras parallellt. Väggmontering är också ett alternativ i lösningsmodellen. Laddplatsers design har också beaktats i lösningsmodellens design. Produktens formspråk stämmer väl överens med laddplatserna. Examensarbetet innehåller en prototyp av produkten, i 3D-print. Denna planerade lösning är fortfarande i designfasen och har ännu inte implementerats. I examensarbetet visas dock väl hur denna lösningsmodell skulle kunna fungera i praktiken och hur den hämtar funktionalitet och trygghet till el- och hybridbilägarens vardag.