HRA, Hyväksytty rekrytoinnin asiantuntija -koulutusuotteen brändin kehittäminen
Perälahti, Riikka (2022)
Perälahti, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114009
Tiivistelmä
Riikka Perälahti
HRA, hyväksytty rekrytoinnin asiantuntija -koulutustuotteen brändin kehittäminen
Vuosi 2022 Sivumäärä 107
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin keväällä 2021 lanseeraaman HRA, Hyväksytty rekrytoinnin asiantuntija -koulutustuotteen brändin nykytilaa, saada tietoa koulutustuotteelle astetuista tavoitteista sekä selvittää, miten Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin olisi mahdollista kehittää koulutustuotteen brändiä ja lisätä sen tunnettuutta omalla toimialueellaan että valtakunnallisesti. Päämääränä oli myös luoda opinnäytetyön teoreettisen ja empiirisen osan pohjalta brändikäsikirja Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarille koulutustuotteen brändityön ja viestinnän toteuttamisen avuksi. Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari toimi myös opinnäytetyön toimeksiantajana.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa perehdyttiin HRA, Hyväksytty rekrytoinnin asiantuntija -koulutustuotteeseen, brändiin ja brändityön olennaisiin osiin sekä brändiviestintään ja sen kanaviin. Osuus perustuu aihepiiriä käsittelevään kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin.
Opinnäytetyön osana tehtiin teemahaastattelu ja kysely, joiden avulla haluttiin saada tietoa koulutustuotteen brändin nykytilasta, tavoitteista, tulevaisuuden visioista ja koulutustuotteeseen liittyvästä viestinnästä sekä kartoittaa HRA-koulutukseen osallistuneiden ja potentiaalisten osallistujien näkökulmia koulutuksesta ja siihen liittyvästä viestinnästä. Teemahaastattelujen ja kyselyn avulla saatiin selville, minkälainen koulutustuotteen brändin nykytila on, minkälaisia tavoitteita sille on asetettu, miten siihen liittyvä viestintä koetaan sekä mitä viestinnältä ja brändityöltä toivotaan. Lisäksi haastattelut ja kysely antoivat tärkeää tietoa, jonka perusteella voitiin luoda Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarille brändikäsikirja HRA-koulutustuotteen brändityön ja viestinnän tueksi.
Luonnollinen jatkotutkimus tälle tutkimukselle olisi verkkokyselyn uusiminen vuoden kulut-tua, jolloin voitaisiin muun muassa arvioida koulutustuotteen brändin ja siihen liittyvän viestinnän kehitystä sekä koulutuksen käyneiden että potentiaalisten osallistujien näkemyksiä niistä.
Asiasanat: koulutustuote, brändi, brändin kehittäminen, viestintä
HRA, hyväksytty rekrytoinnin asiantuntija -koulutustuotteen brändin kehittäminen
Vuosi 2022 Sivumäärä 107
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin keväällä 2021 lanseeraaman HRA, Hyväksytty rekrytoinnin asiantuntija -koulutustuotteen brändin nykytilaa, saada tietoa koulutustuotteelle astetuista tavoitteista sekä selvittää, miten Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin olisi mahdollista kehittää koulutustuotteen brändiä ja lisätä sen tunnettuutta omalla toimialueellaan että valtakunnallisesti. Päämääränä oli myös luoda opinnäytetyön teoreettisen ja empiirisen osan pohjalta brändikäsikirja Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarille koulutustuotteen brändityön ja viestinnän toteuttamisen avuksi. Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari toimi myös opinnäytetyön toimeksiantajana.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa perehdyttiin HRA, Hyväksytty rekrytoinnin asiantuntija -koulutustuotteeseen, brändiin ja brändityön olennaisiin osiin sekä brändiviestintään ja sen kanaviin. Osuus perustuu aihepiiriä käsittelevään kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin.
Opinnäytetyön osana tehtiin teemahaastattelu ja kysely, joiden avulla haluttiin saada tietoa koulutustuotteen brändin nykytilasta, tavoitteista, tulevaisuuden visioista ja koulutustuotteeseen liittyvästä viestinnästä sekä kartoittaa HRA-koulutukseen osallistuneiden ja potentiaalisten osallistujien näkökulmia koulutuksesta ja siihen liittyvästä viestinnästä. Teemahaastattelujen ja kyselyn avulla saatiin selville, minkälainen koulutustuotteen brändin nykytila on, minkälaisia tavoitteita sille on asetettu, miten siihen liittyvä viestintä koetaan sekä mitä viestinnältä ja brändityöltä toivotaan. Lisäksi haastattelut ja kysely antoivat tärkeää tietoa, jonka perusteella voitiin luoda Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarille brändikäsikirja HRA-koulutustuotteen brändityön ja viestinnän tueksi.
Luonnollinen jatkotutkimus tälle tutkimukselle olisi verkkokyselyn uusiminen vuoden kulut-tua, jolloin voitaisiin muun muassa arvioida koulutustuotteen brändin ja siihen liittyvän viestinnän kehitystä sekä koulutuksen käyneiden että potentiaalisten osallistujien näkemyksiä niistä.
Asiasanat: koulutustuote, brändi, brändin kehittäminen, viestintä