Tuutortoiminnan kehittäminen ja toteuttaminen vuorokuunteluohjausta hyödyntäen
Ruusuvuori, Taru; Knuutila, Johanna (2014)
Ruusuvuori, Taru
Knuutila, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405065982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405065982
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja toteuttaa tuutortoimintamalli Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskukselle. Opinnäytetyö toteutettiin Opiskelun aloituksen osallistavan tuen hankkeessa. Opinnäytetyön tavoite oli toteuttaa tuutortoimintamalli, josta tuutortoimintaa jatketaan Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksen omin voimin.
Opintonäytetyö toteutettiin toiminnallisena viiden opintokerran kokonaisuutena Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksen tiloissa. Prosessissa hyödynnettiin vuorokuunteluohjausmenetelmää. Koulutuksen tarkoitus oli olla myöhemmin hyödynnettävissä seuraavissa tuutorkoulutuksissa.
Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus tarjoaa ammatillista koulutusta erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille, joka meidän piti ottaa huomioon koulutuksessa. Tarve tuutorkoulutukselle tuli Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskukselta. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytimme teoriaa tuutoroinnista, ohjaamisesta ja ryhmädynamiikasta sekä vuorokuunteluohjauksesta.
Koulutus vaatii tulevaisuudessa jatkokehitystä ja sitä voitaisiin hyödyntää muiden opinnäytetöiden aiheina, esimerkiksi tutkimalla, miten koulutus on vaikuttanut opiskelijoiden hyvinvointiin ja syrjäytymisen ehkäisyyn. Loppupäätelmänä voitiin todeta, että ohjausprosessi oli vaativa, mutta palkitseva. Opinnäytetyö lisäsi ohjaustaitoja ja tuki ammatillista kehitystä.
Opintonäytetyö toteutettiin toiminnallisena viiden opintokerran kokonaisuutena Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksen tiloissa. Prosessissa hyödynnettiin vuorokuunteluohjausmenetelmää. Koulutuksen tarkoitus oli olla myöhemmin hyödynnettävissä seuraavissa tuutorkoulutuksissa.
Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus tarjoaa ammatillista koulutusta erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille, joka meidän piti ottaa huomioon koulutuksessa. Tarve tuutorkoulutukselle tuli Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskukselta. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytimme teoriaa tuutoroinnista, ohjaamisesta ja ryhmädynamiikasta sekä vuorokuunteluohjauksesta.
Koulutus vaatii tulevaisuudessa jatkokehitystä ja sitä voitaisiin hyödyntää muiden opinnäytetöiden aiheina, esimerkiksi tutkimalla, miten koulutus on vaikuttanut opiskelijoiden hyvinvointiin ja syrjäytymisen ehkäisyyn. Loppupäätelmänä voitiin todeta, että ohjausprosessi oli vaativa, mutta palkitseva. Opinnäytetyö lisäsi ohjaustaitoja ja tuki ammatillista kehitystä.