Keinoja tuoreiden leipomotuotteiden hävikin hallintaan : case: S-market Tuusniemi
Alparslan, Piia (2022)
Alparslan, Piia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114253
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli löytää keinoja tuoreiden leipomotuotteiden hävikin hallintaan case-yrityksessä ilman, että niiden myynti heikkenee, ja löytää toimivia keinoja hävikin hallitsemiseen. Hävikin vähentämiseen kannattaa panostaa, sillä se vaikuttaa suoraan kaupan kannattavuuteen.
Tämä työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, mutta myös määrällistä otetta käytettiin case-yrityksen hävikkiraporttien analysoimisessa. Lisäksi myös myyntiä ja saatavuutta tarkkailtiin kaupan sisäisten raporttien avulla. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin raporttien tulkintaa, haastatteluita ja osallista havainnointia. Tietoperusta käsitteli hävikkiä ja sen hallintaa sekä hävikin hallinnan tehostamista. Työn tutkimusosassa haastateltiin kahta Pohjois-Savon osuuskaupan (PeeÄssä) edustajaa, joiden S-marketeissa on onnistuttu erinomaisesti hävikin hallinnassa.
Työn tuloksien perusteella on esitetty, että hävikin hallinnan työkaluksi on tehtävä selkeä toimintasuunnitelma ja tehtäväkorttien päivitys. Yhdessä sovittuihin toimintatapoihin ja pelisääntöihin on helpompi sitoutua. Tämä työ toimii myös hyvänä pohjana henkilökunnalle, jotta he ymmärtäisivät kokonaisvaltaisesti oman työnsä merkityksen. Hävikin hallinnassa pienillä teoilla voi olla suuri merkitys.
Tämä työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, mutta myös määrällistä otetta käytettiin case-yrityksen hävikkiraporttien analysoimisessa. Lisäksi myös myyntiä ja saatavuutta tarkkailtiin kaupan sisäisten raporttien avulla. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin raporttien tulkintaa, haastatteluita ja osallista havainnointia. Tietoperusta käsitteli hävikkiä ja sen hallintaa sekä hävikin hallinnan tehostamista. Työn tutkimusosassa haastateltiin kahta Pohjois-Savon osuuskaupan (PeeÄssä) edustajaa, joiden S-marketeissa on onnistuttu erinomaisesti hävikin hallinnassa.
Työn tuloksien perusteella on esitetty, että hävikin hallinnan työkaluksi on tehtävä selkeä toimintasuunnitelma ja tehtäväkorttien päivitys. Yhdessä sovittuihin toimintatapoihin ja pelisääntöihin on helpompi sitoutua. Tämä työ toimii myös hyvänä pohjana henkilökunnalle, jotta he ymmärtäisivät kokonaisvaltaisesti oman työnsä merkityksen. Hävikin hallinnassa pienillä teoilla voi olla suuri merkitys.