Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa

Örn, Laura (2022)

 
Avaa tiedosto
Orn_Laura.pdf (606.5Kt)
Lataukset: 


Örn, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214473
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa kiusaamista on tutkittu vähän. Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, millainen ilmiö kiusaaminen on päiväkodissa, miten päiväkodin työntekijät tunnistavat kiusaamisen sekä millaisia kiusaamisen ehkäisykeinoja päiväkodin työntekijöillä on. Tehtävänä oli selvittää yhden päiväkodin työntekijöiden kokemuksia siitä, millaista kiusaamista päiväkodissa on, sekä onko työntekijöillä keinoja ehkäistä kiusaamista. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi eräs varsinaissuomalainen päiväkoti.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin teemahaastatteluna päiväkodin kuutta työntekijää. Aineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Opinnäytetyön tuloksien mukaan kiusaamista tapahtuu myös päiväkodissa. Toimeksiantajan päiväkodissa kiusaamista tapahtui vain vähän, mutta ilmiö on kuitenkin olemassa ja tunnistettavissa. Tuloksissa näkyi, miten sekä lapset että aikuiset tarvitsisivat enemmän yhteistä tietoa kiusaamisesta sekä sen ehkäiys- ja puuttumiskeinoista. Lisäksi aikuisen merkitys lasten arjessa nousi tärkeään rooliin. Opinnäytetyön tuloksia voitaisiin hyödyntää esimerkiksi luomalla työntekijöille tietopaketti tai opas, jonka avulla työntekijät saisivat lisättyä sekä aikuisten että lasten yhteistä ymmärrystä ja tietoutta.
 
The aim of this thesis was to find out what kind of phenomenon bullying is in a kindergarten, how kindergarten employees recognize bullying and what kind of bullying prevention tools the employees have. The aim was to find out the experiences of the employees of one kindergarten about what kind of bullying there is in the kindergarten and if the employees have ways to prevent bullying. The commissioner of this thesis was a kindergarten in Varsinais-Suomi.

This thesis was implemented as a qualitative study, where six kindergarten employees were interviewed through thematic interviews. The material was analyzed by data-driven content analysis.

According to the results of the thesis, there is bullying in the kindergarten. There was only a little amount of bullying in the commissioner's kindergarten, but the phenomenon still exists, and it it recognizable. It was discovered that both children and adults would need more common information about bullying and different ways to prevent and intervene of bullying. In addition, the role of the adult in the daily lives of children was important. The results of this thesis could be used for example to create an information package for employees, which would give them more common information.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste