Kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos teleoperaattorialalla kivijalkamyymälöissä viimeisen 20 vuoden aikana
Tompuri, Elias (2021)
Tompuri, Elias
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114026
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää kuluttajien ostokäyttäytymisen muutosta teleoperaattorialalla kivijalkamyymälöissä viimeisen 20 vuoden aikana. Tavoitteenani on selvittää ostokäyttäytymisen muutosta Telian kivijalkamyymälän työntekijöiden näkökulmasta. Opinnäytetyöni tarkoituksena on löytää keinoja, joilla Telia pystyy vastaamaan kuluttajien muuttuneisiin ostokäyttäytymiseen. Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluina.
Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Haastateltavien mielestä kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut viimeisen 20 vuoden aikana. Isoimpia muutoksia ovat olleet ostoprosessin nopeutuminen ja itsenäistyminen, palveluiden myynnin kasvu verkkokaupan yleistymisen myötä, verkkokaupan käytön lisääntyminen, myymälässä asioinnin vähentyminen, ekologisten tuotteiden kysynnän kasvu, Internetin suosion lisääntyminen tuotetietojen ja tarjousten etsimisessä, trendien vaikutus ostokäyttäytymiseen erityisesti trenditietoisilla asiakkailla ja suurissa kaupungeissa sekä lisäpalveluiden ostamisen ja asiakkaiden hintatietoisuuden lisääntyminen.
Haastateltavien mukaan Telia voi vastata ostokäyttäytymisen muutoksiin seuraavin keinoin: verkkokaupan kehittäminen sekä asiakkaiden ohjaaminen sähköisiin palveluihin, tuotevalikoiman päivittäminen, tuoteasettelun ja -tietojen selkeys ja saatavuus, yrityksen arvojen mukaan toimiminen, vaihtoehtoiset toimitustavat, rehellisyys ja luotettavuus asiakkaita kohtaan, toimiminen ekologisesti sekä erillinen osasto, joka vastaa tulevaisuuden muutoksiin reagoimisesta.
Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Haastateltavien mielestä kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut viimeisen 20 vuoden aikana. Isoimpia muutoksia ovat olleet ostoprosessin nopeutuminen ja itsenäistyminen, palveluiden myynnin kasvu verkkokaupan yleistymisen myötä, verkkokaupan käytön lisääntyminen, myymälässä asioinnin vähentyminen, ekologisten tuotteiden kysynnän kasvu, Internetin suosion lisääntyminen tuotetietojen ja tarjousten etsimisessä, trendien vaikutus ostokäyttäytymiseen erityisesti trenditietoisilla asiakkailla ja suurissa kaupungeissa sekä lisäpalveluiden ostamisen ja asiakkaiden hintatietoisuuden lisääntyminen.
Haastateltavien mukaan Telia voi vastata ostokäyttäytymisen muutoksiin seuraavin keinoin: verkkokaupan kehittäminen sekä asiakkaiden ohjaaminen sähköisiin palveluihin, tuotevalikoiman päivittäminen, tuoteasettelun ja -tietojen selkeys ja saatavuus, yrityksen arvojen mukaan toimiminen, vaihtoehtoiset toimitustavat, rehellisyys ja luotettavuus asiakkaita kohtaan, toimiminen ekologisesti sekä erillinen osasto, joka vastaa tulevaisuuden muutoksiin reagoimisesta.