Folktales : visuaalisen ilmeen suunnittelu mobiilipelille
Meronen, Ekku (2022)
Meronen, Ekku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060113910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060113910
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on selvittää, millainen visuaalinen ilme toimii kansansatuihin pohjautuvassa kauhuteemaisessa puzzle-mobiilipelissä. Työssä toteutettiin visuaalinen kokonaisuus Folktales-mobiilipelin Game design -dokumenttia varten, pohjautuen pelin ensimmäiseen lukuun ja hyödyntäen kansansatuihin liittyviä elementtejä. Tavoitteena oli tutkia, millaista ajattelutyötä ja taustatutkimusta visuaalisesti kiinnostavan ja mielekkään visuaalisen ilmeen kehittäminen vaatii kauhuteemaista tarinamobiilipeliä suunnitellessa. Työssä pohdittiin pelin luonnetta ja avattiin sille sopivan visuaalisen ilmeen suunnittelua. Folktalesin ilme kiteytettiin soveltamalla sitä pelin näyttötyypeissä, eli alustavassa käyttöliittymäsuunnittelussa.
Tietoa haettiin painetuista ja sähköisistä lähteistä sekä tutkimalla muita kansansatuihin pohjautuvia mobiilipelejä selaamalla julkaisualustoita Google Play ja Apple Store. Teososassa tärkeänä tiedonlähteenä olivat myös referenssikuvat, jotka edistivät pelin ilmeen ja ensimmäisen luvun kuvitusten autenttisuutta. Erilaiset peliin käytettävät visuaaliset elementit piirrettiin ja muokattiin digitaalisesti Adobe Photoshop -ohjelmalla.
Prosessissa ilmeni, että pelin kulttuurisidonnaisuus, kauhuteema sekä kansantarinoiden tunnelman välittäminen olivat suurimmat vaikuttajat visuaalisen ilmeen rakentamisessa. Pelin ilme tukee Folktalesille asetettuja tavoitteita ja tunnelmaa, sekä loi näyttävän visuaalisen kokonaisuuden.
Tietoa haettiin painetuista ja sähköisistä lähteistä sekä tutkimalla muita kansansatuihin pohjautuvia mobiilipelejä selaamalla julkaisualustoita Google Play ja Apple Store. Teososassa tärkeänä tiedonlähteenä olivat myös referenssikuvat, jotka edistivät pelin ilmeen ja ensimmäisen luvun kuvitusten autenttisuutta. Erilaiset peliin käytettävät visuaaliset elementit piirrettiin ja muokattiin digitaalisesti Adobe Photoshop -ohjelmalla.
Prosessissa ilmeni, että pelin kulttuurisidonnaisuus, kauhuteema sekä kansantarinoiden tunnelman välittäminen olivat suurimmat vaikuttajat visuaalisen ilmeen rakentamisessa. Pelin ilme tukee Folktalesille asetettuja tavoitteita ja tunnelmaa, sekä loi näyttävän visuaalisen kokonaisuuden.