Mobiililaitehallinnan hyödyntäminen service desk -työssä
Niemelä, Eemil (2022)
Niemelä, Eemil
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114207
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mobiililaitehallinnan hyödyntämistä service desk -työssä. Työn aihe saatiin toimeksiantona it-alan yritykseltä. Tavoitteena oli selvittää, onko mobiililaitehallinnan toimintojen käyttämisestä hyötyä service desk -työntekijälle. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena opinnäytetyön tekijän työskennellessä samanaikaisesti toimeksiantoyrityksen service deskissä.
Tutkimus toteutettiin testaamalla Mosyle mobiililaitehallinnan toimintoja macOS käyttöjärjestelmässä. Mosylen testattavaksi toiminnoiksi valikoituivat konekohtaiset komennot sekä asetusporfiilit. Toimintoja arvioitiin sen perusteella, olisiko niistä hyöytyä service desk -työssä. Toimintojen sopivuutta service deskin käyttöön arvioi service desk -asiantuntija.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että mobiililaitehallinta -järjestelmästä löytyy muutamia toimintoja, joiden avulla service desk -asiantuntijoiden työ voi helpottua. Järjestelmästä löytyi myös toimintoja, jotka auttavat sellaisten tukipyyntöjen ratkaisussa, joiden ratkaisuun service desk -asiantuntijoilla ei ole ollut aiemmin työkaluja.
Tutkimus toteutettiin testaamalla Mosyle mobiililaitehallinnan toimintoja macOS käyttöjärjestelmässä. Mosylen testattavaksi toiminnoiksi valikoituivat konekohtaiset komennot sekä asetusporfiilit. Toimintoja arvioitiin sen perusteella, olisiko niistä hyöytyä service desk -työssä. Toimintojen sopivuutta service deskin käyttöön arvioi service desk -asiantuntija.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että mobiililaitehallinta -järjestelmästä löytyy muutamia toimintoja, joiden avulla service desk -asiantuntijoiden työ voi helpottua. Järjestelmästä löytyi myös toimintoja, jotka auttavat sellaisten tukipyyntöjen ratkaisussa, joiden ratkaisuun service desk -asiantuntijoilla ei ole ollut aiemmin työkaluja.