Teams-välitteiset koulutukset osaamisen kehittämisen välineenä Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä
Lehtonen, Oili; Mustapää, Jarkko (2022)
Lehtonen, Oili
Mustapää, Jarkko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114365
Tiivistelmä
Oppiminen ja oppimisympäristöt ovat voimakkaassa muutoksessa virtuaalisten oppimisympäristöjen vallatessa tilaa perinteisiltä koulutusmuodoilta. Osaamisen kehittäminen on siirtynyt verkkoympäristöihin viimeistään pandemian aiheuttamien rajoitusten vuoksi. Verkon välityksellä tapahtuvien koulutuksien lisääntyminen asettaa oppijat ja kouluttajat uuteen tilanteeseen heidän sopeutuessaan ympäristön muutokseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän sisäisiä verkkokoulutuksia ja lisätä niiden toteumista osaamisen kehittämisen välineenä. Tavoitteena oli selvittää sisäisten verkkokoulutusten toteutumista ja kuvata niiden merkitystä henkilöstön osaamisen kehittämisessä.
Soveltavan tutkimuksen kohteena oli Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän henkilöstö. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin verkkokyselyllä Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän koulutukseen osallistuneelta henkilöstöltä. Kerätyn tiedon pohjalta esitettiin kehittämisehdotuksia osaamisen kehittämisen tueksi.
Tutkimustulokset osoittivat, että Teams-välitteiset koulutukset ovat osoittautuneet toimivaksi menetelmäksi hyvinvointiyhtymän sisäisissä koulutuksissa. Teams-välitteisiä koulutuksia suunniteltaessa ja toteutettaessa tulee huomioida muun muassa vuorovaikutusmahdollisuudet sekä koulutuksissa käytettävän tekniikan toimivuus sujuvan koulutuskokemuksen saavuttamiseksi.
Jatkotutkimuskohteina suositellaan aiheen tutkimista kouluttajan näkökulmasta, Teams-välitteisten koulutusten yhteyttä osallistujamääriin ja osallistumisaktiivisuuteen verrattuna tavallisiin koulutuksiin sekä yhtymässä käytettävissä olevien teknisten ratkaisujen kartoittamista verkko-opiskelun suunnittelun tueksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän sisäisiä verkkokoulutuksia ja lisätä niiden toteumista osaamisen kehittämisen välineenä. Tavoitteena oli selvittää sisäisten verkkokoulutusten toteutumista ja kuvata niiden merkitystä henkilöstön osaamisen kehittämisessä.
Soveltavan tutkimuksen kohteena oli Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän henkilöstö. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin verkkokyselyllä Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän koulutukseen osallistuneelta henkilöstöltä. Kerätyn tiedon pohjalta esitettiin kehittämisehdotuksia osaamisen kehittämisen tueksi.
Tutkimustulokset osoittivat, että Teams-välitteiset koulutukset ovat osoittautuneet toimivaksi menetelmäksi hyvinvointiyhtymän sisäisissä koulutuksissa. Teams-välitteisiä koulutuksia suunniteltaessa ja toteutettaessa tulee huomioida muun muassa vuorovaikutusmahdollisuudet sekä koulutuksissa käytettävän tekniikan toimivuus sujuvan koulutuskokemuksen saavuttamiseksi.
Jatkotutkimuskohteina suositellaan aiheen tutkimista kouluttajan näkökulmasta, Teams-välitteisten koulutusten yhteyttä osallistujamääriin ja osallistumisaktiivisuuteen verrattuna tavallisiin koulutuksiin sekä yhtymässä käytettävissä olevien teknisten ratkaisujen kartoittamista verkko-opiskelun suunnittelun tueksi.