Markkinointitutkimus Case: aMazed Games Oy
Mäkelä, Nea (2022)
Mäkelä, Nea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114341
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on aMazed Games Oy. Työn tarkoituksena oli markkinointitutkimuksen avulla selvittää, milloin aMazed Gamesin olisi kannattavaa mainostaa sisältöjään sosiaalisessa mediassa ja miten heidän tulisi näitä sisältöjä eri kohderyhmille kohdentaa. Tutkimuksen avulla haluttiin myös selvittää, millä tavalla demografiset tekijät vaikuttavat pakohuoneiden ostopäätökseen. Tavoitteena oli luoda tutkimuksen pohjalta kehitysehdotuksia, joiden avulla aMazed Games voisi tehostaa markkinointiaan sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyössä käsitellään tutkimuksen lisäksi myös markkinointitutkimuksen teoriaa. Tietoperustana on käytetty markkinointiin, asiakaskokemukseen ja tutkimusmenetelmiin liittyviä kirjoja. Tutkimuksen aineistonhankinta toteutettiin määrällisellä tutkimusmenetelmällä, sähköisen kyselylomakkeen avulla.
Tutkimuksen kyselylomake laadittiin Google Formissa ja se jaettiin Facebook-ryhmässä nimeltä Pakohuonepelaajat. Kyselyyn vastasi yhteensä 138 ihmistä aikavälillä 19.–27.4.2022. Kyselyn tulokset raportoitiin kuvioina ja taulukkoina, ja niitä analysoitiin ristiintaulukoimalla.
Tuloksista käy ilmi, että aMazed Gamesin tunnettuus on kasvanut melko orgaanisesti ja yrityksen markkinointi voisi tavoittaa potentiaalisia asiakkaita tehokkaammin. Kysyntää pakohuoneille on ympäri vuoden, eikä tarkempaa ajankohtaa saatu selville, kun kysyntä olisi normaalia suurempaa. Tutkimuksen avulla saatiin kuitenkin tarkempaa tietoa siitä, millaista sisältöä eri ikäryhmiin kuuluvat henkilöt haluaisivat nähdä sosiaalisessa mediassa ja kuinka tämänhetkiset mainokset ovat heitä tavoittaneet. Näiden tietojen avulla oli mahdollista luoda kehitysehdotuksia aMazed Gamesille.
Opinnäytetyössä käsitellään tutkimuksen lisäksi myös markkinointitutkimuksen teoriaa. Tietoperustana on käytetty markkinointiin, asiakaskokemukseen ja tutkimusmenetelmiin liittyviä kirjoja. Tutkimuksen aineistonhankinta toteutettiin määrällisellä tutkimusmenetelmällä, sähköisen kyselylomakkeen avulla.
Tutkimuksen kyselylomake laadittiin Google Formissa ja se jaettiin Facebook-ryhmässä nimeltä Pakohuonepelaajat. Kyselyyn vastasi yhteensä 138 ihmistä aikavälillä 19.–27.4.2022. Kyselyn tulokset raportoitiin kuvioina ja taulukkoina, ja niitä analysoitiin ristiintaulukoimalla.
Tuloksista käy ilmi, että aMazed Gamesin tunnettuus on kasvanut melko orgaanisesti ja yrityksen markkinointi voisi tavoittaa potentiaalisia asiakkaita tehokkaammin. Kysyntää pakohuoneille on ympäri vuoden, eikä tarkempaa ajankohtaa saatu selville, kun kysyntä olisi normaalia suurempaa. Tutkimuksen avulla saatiin kuitenkin tarkempaa tietoa siitä, millaista sisältöä eri ikäryhmiin kuuluvat henkilöt haluaisivat nähdä sosiaalisessa mediassa ja kuinka tämänhetkiset mainokset ovat heitä tavoittaneet. Näiden tietojen avulla oli mahdollista luoda kehitysehdotuksia aMazed Gamesille.