Osaamisen kehittäminen työhyvinvoinnin vahvistajana: case Veikkauksen huolenpitosoittajat
Aarrevuo, Tuomas (2022)
Aarrevuo, Tuomas
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214457
Tiivistelmä
Veikkaus aloitti huolenpitosoitot paljon pelaaville asiakkailleen vuonna 2022. Tämä opinnäytetyö on osa Veikkauksen uusien huolenpitosoittojen koulutussuunnitelmaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa osaamisten vaikutusta työhyvinvointiin huolenpitosoittajien työssä sekä tutkia minkälaisen osaamisen kehittäminen edistäisi soittoja tekevän henkilöstön työhyvinvointia. Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa huolenpitosoittojen tavoitetta ja työhyvinvointia edistävät osaamistarpeet. Keskeisimmistä osaamistarpeista muodostettiin opinnäytetyössä kehitysehdotukset, joita on tarkoitus hyödyntää Veikkauksen uusien huolenpitosoittajien koulutussuunnitelmassa.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin työhyvinvointia ja osaamista sekä selvitettiin, miten nämä teemat vaikuttavat toisiinsa. Tietoperustassa perehdytään huolenpitosoittojen toimintamalliin erityispiirteisiin sekä millä tavalla muut rahapelialan yritykset ovat huolenpitosoittoja toteuttaneet. Tietopohjassa käsitellään työhyvinvoinnin kokonaisuutta sekä osaamisen vaikutusta henkilöstön työhyvinvointiin. Tietoperustassa kuvataan myös rahapelaamisen toimintaympäristöä, vastuullista pelaamista, rahapelaamisen riskejä ja Veikkausta yrityksenä sekä yrityksen strategiaa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla sekä yhdellä sähköpostihaastattelulla. Opinnäytetyöhön haastateltiin neljää Veikkauksen huolenpitosoittajaa, yhtä huolenpitosoittojen kehitystiimin asiantuntijaa, Sosped-säätiön peliriippuvuuden kokemusasiantuntijaa sekä sähköpostitse Norsk Tippingin huolenpitosoittojen asiantuntijaa. Haastatteluiden pohjalta muodostettiin näkemys osaamisen vaikutuksesta Veikkauksen huolenpitosoittajien työhyvinvointiin sekä keskeisimmistä osaamistarpeista. Tietoperustan ja haastatteluista tehtyjen johtopäätösten perusteella keskeisimmät kehityskohteet listattiin hyödynnettäväksi huolenpitosoittajien koulutussuunnitelmassa.
Johtopäätöksenä voitiin todeta osaamisen olevan olennaisesti henkilöstön työhyvinvointiin vaikuttava asia. Keskeisimmät huolenpitosoittajien osaamistarpeet olivat yhteisöllisyys, sosiaaliset ja vuorovaikutustaidot sekä huolenpitosoittoihin liittyvä asiaosaaminen, toimintamallit ja työn merkitys. Näiden aiheiden kehittämisen koettiin olevan keskeisimpiä huolenpitosoittajien työhyvinvoinnille. Opinnäytetyön kehitysehdotukset antavat selkeän rungon Veikkauksen huolenpitosoittajien osaamisen kehittämiselle tulevaisuudessa. Kehitysehdotuksia voidaan hyödyntää myös Veikkauksen muiden asiakaspalvelua tekevien henkilöstöryhmien osaamisen kehittämisessä.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin työhyvinvointia ja osaamista sekä selvitettiin, miten nämä teemat vaikuttavat toisiinsa. Tietoperustassa perehdytään huolenpitosoittojen toimintamalliin erityispiirteisiin sekä millä tavalla muut rahapelialan yritykset ovat huolenpitosoittoja toteuttaneet. Tietopohjassa käsitellään työhyvinvoinnin kokonaisuutta sekä osaamisen vaikutusta henkilöstön työhyvinvointiin. Tietoperustassa kuvataan myös rahapelaamisen toimintaympäristöä, vastuullista pelaamista, rahapelaamisen riskejä ja Veikkausta yrityksenä sekä yrityksen strategiaa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla sekä yhdellä sähköpostihaastattelulla. Opinnäytetyöhön haastateltiin neljää Veikkauksen huolenpitosoittajaa, yhtä huolenpitosoittojen kehitystiimin asiantuntijaa, Sosped-säätiön peliriippuvuuden kokemusasiantuntijaa sekä sähköpostitse Norsk Tippingin huolenpitosoittojen asiantuntijaa. Haastatteluiden pohjalta muodostettiin näkemys osaamisen vaikutuksesta Veikkauksen huolenpitosoittajien työhyvinvointiin sekä keskeisimmistä osaamistarpeista. Tietoperustan ja haastatteluista tehtyjen johtopäätösten perusteella keskeisimmät kehityskohteet listattiin hyödynnettäväksi huolenpitosoittajien koulutussuunnitelmassa.
Johtopäätöksenä voitiin todeta osaamisen olevan olennaisesti henkilöstön työhyvinvointiin vaikuttava asia. Keskeisimmät huolenpitosoittajien osaamistarpeet olivat yhteisöllisyys, sosiaaliset ja vuorovaikutustaidot sekä huolenpitosoittoihin liittyvä asiaosaaminen, toimintamallit ja työn merkitys. Näiden aiheiden kehittämisen koettiin olevan keskeisimpiä huolenpitosoittajien työhyvinvoinnille. Opinnäytetyön kehitysehdotukset antavat selkeän rungon Veikkauksen huolenpitosoittajien osaamisen kehittämiselle tulevaisuudessa. Kehitysehdotuksia voidaan hyödyntää myös Veikkauksen muiden asiakaspalvelua tekevien henkilöstöryhmien osaamisen kehittämisessä.