Myynnin ja markkinoinnin yhteistyön kehittäminen Case: Niemi Palvelut Oy
Niemi, Titta (2022)
Niemi, Titta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214637
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Niemi Palvelut Oy, joka on muutto- ja logistiikka-alan palveluyritys. Tarkoituksena oli selvittää myynnin ja markkinoinnin yhteistyön nykytilanne yrityksessä. Tämän jälkeen tavoitteena oli pohtia kehitysehdotuksia yhteistyön parantamiseksi.
Tietoperustassa käsiteltiin myynnin ja markkinoinnin rooleja yrityksessä. Lisäksi käsiteltiin osastojen yhteistyön merkitystä ja yhteistyön haasteita sekä liiketoiminnan kehittämisen merkitystä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimustavaksi valikoitui haastattelu, joka toteutettiin sähköpostihaastatteluna. Haastatteluihin osallistui työntekijöitä myynnistä, markkinoinnista sekä johdosta.
Tutkimustulosten mukaan yhteistyötä on alettu kehittämään hiljalleen, mutta tekemistä on vielä paljon. Viestintä osastojen vastaavien kesken on saatu toimimaan, mutta tähän pitäisi saada molemmat tiimit vielä mukaan. Tuloksissa tuli ilmi myös se, että toimenpiteitä on aloitettu, mutta niiden seuranta ja edistäminen on jäänyt toteutumatta. Yhteistyötä on vaikeuttanut myös järjestelmien puute.
Tutkimustulosten ja tietoperustan pohjalta lähdettiin pohtimaan kehittämisehdotuksia. Näihin kuuluivat esimerkiksi säännölliset palaverit ja palautekyselyt projektin etenemisestä, uusien järjestelmien käyttöönotto sekä yhteisten tavoitteiden asettaminen. Lopuksi käsiteltiin vielä opinnäytetyön luotettavuuskäsitteitä, reliabiliteettia ja validiteettia, sekä jatkotutkimusaiheita.
Tietoperustassa käsiteltiin myynnin ja markkinoinnin rooleja yrityksessä. Lisäksi käsiteltiin osastojen yhteistyön merkitystä ja yhteistyön haasteita sekä liiketoiminnan kehittämisen merkitystä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimustavaksi valikoitui haastattelu, joka toteutettiin sähköpostihaastatteluna. Haastatteluihin osallistui työntekijöitä myynnistä, markkinoinnista sekä johdosta.
Tutkimustulosten mukaan yhteistyötä on alettu kehittämään hiljalleen, mutta tekemistä on vielä paljon. Viestintä osastojen vastaavien kesken on saatu toimimaan, mutta tähän pitäisi saada molemmat tiimit vielä mukaan. Tuloksissa tuli ilmi myös se, että toimenpiteitä on aloitettu, mutta niiden seuranta ja edistäminen on jäänyt toteutumatta. Yhteistyötä on vaikeuttanut myös järjestelmien puute.
Tutkimustulosten ja tietoperustan pohjalta lähdettiin pohtimaan kehittämisehdotuksia. Näihin kuuluivat esimerkiksi säännölliset palaverit ja palautekyselyt projektin etenemisestä, uusien järjestelmien käyttöönotto sekä yhteisten tavoitteiden asettaminen. Lopuksi käsiteltiin vielä opinnäytetyön luotettavuuskäsitteitä, reliabiliteettia ja validiteettia, sekä jatkotutkimusaiheita.