Tunnetaitoja kehittävä sosiaalinen ja psyykkinen oppimisympäristö varhaiskasvatuksessa
Koponen, Jenna (2022)
Koponen, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214739
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla millainen varhaiskasvatuksen sosiaalinen ja psyykkinen oppimisympäristö tukee lapsen tunnetaitojen kehitystä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille tietoa siitä, mitä tunnetaitoja kehittävään oppimisympäristöön sisältyy. Aihe rajattiin suomalaisista päiväkodeista tehtyihin tutkimuksiin.
Opinnäytetyö on toteutettu käyttäen kuvailevaa kirjallisuuskatsausta aineistonhakumenetelmänä. Teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen oppimisympäristöön sekä tunteisiin ja sosioemotionaalisiin taitoihin liittyvistä käsitteistä ja teoriasta. Tutkielman aineisto haettiin Finna.fi tietokannasta. Aineistoksi valikoitui neljä tutkimusta ja kolme tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tulokseksi aineiston analysoinnista saatiin kolme oppimisympäristössä tunnetaitojen kehitystä tukevaa teemaa. Teemat olivat lämmin vuorovaikutus, turvallinen ilmapiiri ja positiivinen pedagogiikka.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen tunnetaitoja tukeva oppimisympäristö on turvallinen, kannustava ja yhteisöllinen. Kasvattajan vuorovaikutustapa on sensitiivinen ja lapsille annetaan positiivista palautetta. Toiminnan suunnittelu, joustavuus ja ratkaisukeskeisyys luovat mahdollisuuden kasvattajan aidolle läsnäololle, lasten kuulluksi ja nähdyksi tulemiselle, osallisuudelle sekä hyvinvoinnille.
Opinnäytetyö on toteutettu käyttäen kuvailevaa kirjallisuuskatsausta aineistonhakumenetelmänä. Teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen oppimisympäristöön sekä tunteisiin ja sosioemotionaalisiin taitoihin liittyvistä käsitteistä ja teoriasta. Tutkielman aineisto haettiin Finna.fi tietokannasta. Aineistoksi valikoitui neljä tutkimusta ja kolme tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tulokseksi aineiston analysoinnista saatiin kolme oppimisympäristössä tunnetaitojen kehitystä tukevaa teemaa. Teemat olivat lämmin vuorovaikutus, turvallinen ilmapiiri ja positiivinen pedagogiikka.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen tunnetaitoja tukeva oppimisympäristö on turvallinen, kannustava ja yhteisöllinen. Kasvattajan vuorovaikutustapa on sensitiivinen ja lapsille annetaan positiivista palautetta. Toiminnan suunnittelu, joustavuus ja ratkaisukeskeisyys luovat mahdollisuuden kasvattajan aidolle läsnäololle, lasten kuulluksi ja nähdyksi tulemiselle, osallisuudelle sekä hyvinvoinnille.