Pienryhmätoiminta alle kolmevuotiaiden ryhmässä vuoropäiväkodissa
Venäläinen, Marjut (2022)
Venäläinen, Marjut
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214752
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä oli tarkoituksena suunnitella, toteuttaa ja arvioida pienryhmätoimintaa lapsille vuoropäiväkodissa. Lisäksi tavoitteena toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin lisäksi oli oppia perustelemaan tiiminjohtajana muille työntekijöille se, että miksi toiminta oli suunniteltu jollain tietyllä tavalla. Toimeksiantajan tavoite oli saada opinnäytetyön tuloksena konkreettisia esimerkkejä erillisen tietopaketin myötä, johon lisättiin musiikkiin-, liikuntaan- ja kädentaitoihin sekä leikkeihin liittyviä vinkkejä. Tietopakettiin kirjattiin miten pienryhmätoimintaa voisi suunnitella, toteuttaa ja arvioida alle kolmevuotiaiden ryhmässä vuoropäiväkodissa niin, että kaikki lapset pääsevät osallistumaan ryhmämme toimintaan. Myös iltalapset huomioiden, tämä tulee esiin päiväkirjassa iltapäivän pienryhmätoimintana.
Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli havainnollistaa, mitä pienryhmätoiminta vaatii vuoropäiväkodissa alle kolmevuotiaiden ryhmässä. Tietoperustana oli hyödynnetty varhaiskasvatuksen suunnitelman perusteita, Vantaan varhaiskasvatussuunnitelmaa ja muuta varhaiskasvatukseen liittyvää kirjallisuutta. Opinnäytetyössä haluttiin tuoda esiin pedagoginen toiminta ja tiimijohtajuus. Opinnäytetyössä tuodaan esiin, miten pienryhmätoimintaa tulisi toteuttaa ottaen huomioon se, että päiväkoti on ympärivuorokautinen. Tämän opinnäytetyön myötä toimeksiantaja sai erillisen tietopaketin, jota voisi hyödyntää jatkossa pienryhmätoiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli havainnollistaa, mitä pienryhmätoiminta vaatii vuoropäiväkodissa alle kolmevuotiaiden ryhmässä. Tietoperustana oli hyödynnetty varhaiskasvatuksen suunnitelman perusteita, Vantaan varhaiskasvatussuunnitelmaa ja muuta varhaiskasvatukseen liittyvää kirjallisuutta. Opinnäytetyössä haluttiin tuoda esiin pedagoginen toiminta ja tiimijohtajuus. Opinnäytetyössä tuodaan esiin, miten pienryhmätoimintaa tulisi toteuttaa ottaen huomioon se, että päiväkoti on ympärivuorokautinen. Tämän opinnäytetyön myötä toimeksiantaja sai erillisen tietopaketin, jota voisi hyödyntää jatkossa pienryhmätoiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.