Hämeenlinnan taidemuseon kävijätutkimus
Uschanov, Niina (2022)
Uschanov, Niina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214834
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä paikkakuntalaiset tietävät Hämeenlinnan taidemuseosta ja millaisia mielikuvia siitä heille herää. Työssä keskityttiin taidemuseon satunnaisiin kävijöihin sekä ei-kävijöihin, eli heihin, jotka ovat käyneet taidemuseossa satunnaisesti sekä heihin, jotka eivät ole siellä käyneet. Toimeksiantajana toimiva Hämeenlinnan taidemuseo halusi selvittää millaisena nämä ryhmät kokevat taidemuseon ja kuinka näitä ryhmiä voisi tulevaisuudessa tavoittaa vielä paremmin.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin ensin kulttuurimatkailua sekä museon tehtäviä ja kävijöitä. Tämän jälkeen käsiteltiin mielikuvien syntyä sekä mielikuvamarkkinointia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella menetelmällä. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla kymmeneltä Hämeenlinnan seudun asukkaalta. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla teemoittelemalla.
Vastauksista selvisi, että haastateltavat suhtautuivat pääasiassa positiivisesti ja neutraalisti Hämeenlinnan taidemuseoon, mahdollisuuteen vierailla siellä sekä taiteeseen ylipäätään. Haastattelujen perusteella eniten museovierailun todennäköisyyttä lisäisi näkyvämpi markkinointi sekä ystävä, joka pyytäisi haastateltavia kanssaan taidemuseoon.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin ensin kulttuurimatkailua sekä museon tehtäviä ja kävijöitä. Tämän jälkeen käsiteltiin mielikuvien syntyä sekä mielikuvamarkkinointia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella menetelmällä. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla kymmeneltä Hämeenlinnan seudun asukkaalta. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla teemoittelemalla.
Vastauksista selvisi, että haastateltavat suhtautuivat pääasiassa positiivisesti ja neutraalisti Hämeenlinnan taidemuseoon, mahdollisuuteen vierailla siellä sekä taiteeseen ylipäätään. Haastattelujen perusteella eniten museovierailun todennäköisyyttä lisäisi näkyvämpi markkinointi sekä ystävä, joka pyytäisi haastateltavia kanssaan taidemuseoon.