Brändin luominen pienelle etniselle yritykselle Instagrammissa
Abdullahi, Hani; Ayaan, Abdi; Hashi, Faiso (2022)
Abdullahi, Hani
Ayaan, Abdi
Hashi, Faiso
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060314960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060314960
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Itä-Helsingissä sijaitsevan somaliravintolan kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sosiaalisen median brändi Instagramiin ja tuottaa siellä sisältöä. Tavoitteena oli luoda imagoa sekä brändiä ravintolalle sekä tutkia asiakkaiden mielikuvaa ravintolasta. Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa, Instagramia ja Instagram markkinoinnin hyötyjä ja haittoja. Aiheeseen liittyvää teoria, kerättiin kirjallisuudesta, sekä ajankohtaisista verkkolähteistä. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena. Tässä opinnäytetyössä suunnitelmana oli luoda yritykselle sosiaalisen median alusta Instagramiin, jotta se tavoittaisi entistä laajemman asiakaskunnan sekä paremman näkyvyyden sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tuloksena Rahma Ravintola on saanut alustan, jossa he voivat pysyä yhteydessä ja kommunikoida johdonmukaisesti vanhojen, sekä uusien asiakkaidensa kanssa. Ravintolan Instagram sivustolla on tällä hetkellä yhteensä 238 seuraajaa luomisen jälkeen. Ensimmäisessä julkaisussa käytimme vain hashtag menetelmää, jonka avulla seuraajat löytävät mielenkiinnon kohteiden perusteella haluamaansa sisältöä sekä keräsimme seuraajia luomalla yhteyden samankaltaisten sivustojen kanssa. Jaoimme ravintolan julkaisuja omissa sosiaalisen median kanavissa, jolloin sivun seuraajat nousivat 140 seuraajaan. Tämän opinnäytetyön tuotosten myötä ravintolan asiakaskunnassa on huomattu muutosta omistajan havaintojen mukaan, ravintolassa on käynyt Instagramin kautta vinkkiä saaneita asiakkaita. Jatkoehdotuksena esitimme, että yritys ylläpitää Instagram sivustoa aktiivisesti, muun muassa tuottamalla ja jakamalla sisältöjä. Lisäksi ravintolan tulee hyödyntää lähitulevaisuudessa myös muita sosiaalisen median kanavia.
Opinnäytetyön tuloksena Rahma Ravintola on saanut alustan, jossa he voivat pysyä yhteydessä ja kommunikoida johdonmukaisesti vanhojen, sekä uusien asiakkaidensa kanssa. Ravintolan Instagram sivustolla on tällä hetkellä yhteensä 238 seuraajaa luomisen jälkeen. Ensimmäisessä julkaisussa käytimme vain hashtag menetelmää, jonka avulla seuraajat löytävät mielenkiinnon kohteiden perusteella haluamaansa sisältöä sekä keräsimme seuraajia luomalla yhteyden samankaltaisten sivustojen kanssa. Jaoimme ravintolan julkaisuja omissa sosiaalisen median kanavissa, jolloin sivun seuraajat nousivat 140 seuraajaan. Tämän opinnäytetyön tuotosten myötä ravintolan asiakaskunnassa on huomattu muutosta omistajan havaintojen mukaan, ravintolassa on käynyt Instagramin kautta vinkkiä saaneita asiakkaita. Jatkoehdotuksena esitimme, että yritys ylläpitää Instagram sivustoa aktiivisesti, muun muassa tuottamalla ja jakamalla sisältöjä. Lisäksi ravintolan tulee hyödyntää lähitulevaisuudessa myös muita sosiaalisen median kanavia.