Kasiluokkalaisten kokema yhteisöllisyys ja kouluhyvinvointi – Näkökulmia yhteisöllisen oppilashuollon toteuttamisen tueksi
Järvenlaita, Tony (2022)
Järvenlaita, Tony
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060314984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060314984
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä oppilaitoksen oppilashuolto- ja opetushenkilöstön ymmärrystä nuorten kokemasta yhteisöllisyydestä ja kouluhyvinvoinnista koululuokassa. Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona eräälle tuusulalaisen yläkoululle, jolle työ tarjoaa ymmärrystä nuorten kokemasta yhteisöllisyydestä, kouluhyvinvoinnista ja tukipalveluista oppilaitoksessa. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään oppilaitoksen yhteisöllisen oppilashuollon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa.
Teoreettinen viitekehys rakentuu suomalaisen yhteisö-, koulu- ja hyvinvointitutkimuksesta ja alan yleisesti viitatusta kirjallisuudesta. Teorian kautta kuvataan keskeisiä käsitteitä yhteisöistä ja yhteisöllisyydestä, kouluhyvinvoinnista ja oppilashuollosta. Näkökulmana on nuorten kokemukset. Työ on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruun menetelminä käytetään teemahaastattelua yksilö-, pari- ja pienryhmäkoossa sekä yksinkertaistettua sosiometriä. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Sosiometrin tulos kuvataan ryhmän rakennetta esittävänä kuvana.
Haastatellut nuoret pitävät tärkeänä hyvää luokkayhteisöä eli omaa luokkaa. Nuoret haluavat vaikuttaa luokkansa asioihin. Keskeiseksi nousee luokkahengen käsite. Nuorten puheista esiin nousevat myös tasa-arvoisuus, toisenlaisuuden kunnioitus, sosiaalinen vastuu ja reiluus. Nuoret haluavat sopivasti vastuuta omasta ryhmästä ja ovat valmiita työskentelemään yhteisöllisyyden vahvistamiseksi.
Teoreettinen viitekehys rakentuu suomalaisen yhteisö-, koulu- ja hyvinvointitutkimuksesta ja alan yleisesti viitatusta kirjallisuudesta. Teorian kautta kuvataan keskeisiä käsitteitä yhteisöistä ja yhteisöllisyydestä, kouluhyvinvoinnista ja oppilashuollosta. Näkökulmana on nuorten kokemukset. Työ on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruun menetelminä käytetään teemahaastattelua yksilö-, pari- ja pienryhmäkoossa sekä yksinkertaistettua sosiometriä. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Sosiometrin tulos kuvataan ryhmän rakennetta esittävänä kuvana.
Haastatellut nuoret pitävät tärkeänä hyvää luokkayhteisöä eli omaa luokkaa. Nuoret haluavat vaikuttaa luokkansa asioihin. Keskeiseksi nousee luokkahengen käsite. Nuorten puheista esiin nousevat myös tasa-arvoisuus, toisenlaisuuden kunnioitus, sosiaalinen vastuu ja reiluus. Nuoret haluavat sopivasti vastuuta omasta ryhmästä ja ovat valmiita työskentelemään yhteisöllisyyden vahvistamiseksi.