Mainos safarimatkojen myyntien parantamista varten
Elo, Aleksi; Kalkan, Sannimari (2022)
Elo, Aleksi
Kalkan, Sannimari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315001
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella mainos, jonka avulla toimeksiantaja eli Art In Tanzania lisää safarimatkojen myyntiä. Tavoitteena oli tuottaa mainos, jota toimeksiantaja voi hyödyntää tulevaisuudessa. Mainoksen tarkoituksena on myös houkutella asiakkaita safarimatkoille sekä samalla korostaa hyväntekeväisyyttä, johon matkojen tulot menevät. Opinnäytetyössä käytetään tietoperustana markkinointiviestinnän, markkinoinnin, mainonnan ja elämysmatkailun teorioita.
Tutkimusmenetelmät opinnäytetyössä olivat teemahaastattelu ja benchmarking. Teemahaastattelun tuloksen ja siinä käytettävän sisällönanalyysin perusteella päätettiin tehdä digitaalinen mainos, jotta se olisi mahdollisimman helppo jakaa toimeksiantajan sosiaalisenmedian eri kanavoissa ja tavoittaisi mahdollisimman paljon ihmisiä. Benchmarkingia hyödynnettiin kolmen eri mainoksen analysoinnissa. Mainoksia mitataan värien, lauseiden ja kuvien määrän sekä mainoksen koon perusteella. Myös mainoksen julkaisualustojen, sponsoreiden ja muiden mainoksessa mainostettavien asioiden määrää mitattiin. Benchmarking tuloksena mainos pohjautuu benchmarking spesifikaation mittayksikkö arvoihin sekä mainosten keskiarvollisiin tuloksiin näissä kategorioissa.
Tutkimusmenetelmien tulosten perusteella kehitettiin mainos, jonka pääteemana on safarimatkat. Safarimatkoja on korostettu sekä tekstiosiossa että kuvassa. Mainoksen toisena teemana on hyväntekeväisyys, jota kansalaisjärjestö tekee safarimatkojen ohella. Hyväntekeväisyys tulee esille mainokseen liitetyssä tekstissä. Mainoksessa kuvan sekä värien tarkoituksena oli luoda safarimainen tunnelma sekä havainnollistaa safarimatkaa.
Tutkimusmenetelmät opinnäytetyössä olivat teemahaastattelu ja benchmarking. Teemahaastattelun tuloksen ja siinä käytettävän sisällönanalyysin perusteella päätettiin tehdä digitaalinen mainos, jotta se olisi mahdollisimman helppo jakaa toimeksiantajan sosiaalisenmedian eri kanavoissa ja tavoittaisi mahdollisimman paljon ihmisiä. Benchmarkingia hyödynnettiin kolmen eri mainoksen analysoinnissa. Mainoksia mitataan värien, lauseiden ja kuvien määrän sekä mainoksen koon perusteella. Myös mainoksen julkaisualustojen, sponsoreiden ja muiden mainoksessa mainostettavien asioiden määrää mitattiin. Benchmarking tuloksena mainos pohjautuu benchmarking spesifikaation mittayksikkö arvoihin sekä mainosten keskiarvollisiin tuloksiin näissä kategorioissa.
Tutkimusmenetelmien tulosten perusteella kehitettiin mainos, jonka pääteemana on safarimatkat. Safarimatkoja on korostettu sekä tekstiosiossa että kuvassa. Mainoksen toisena teemana on hyväntekeväisyys, jota kansalaisjärjestö tekee safarimatkojen ohella. Hyväntekeväisyys tulee esille mainokseen liitetyssä tekstissä. Mainoksessa kuvan sekä värien tarkoituksena oli luoda safarimainen tunnelma sekä havainnollistaa safarimatkaa.