Kuluttajien ostokäyttäytymisen muutosten vaikutukset kultakaupanalaan Suomessa
Munukka, Jenna (2022)
Munukka, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214918
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kuluttajien ostokäyttäytymistä kulta- ja kellokaupan alalla, ja sitä miten se on muuttunut viimeisen 5 vuoden sisällä. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään millainen on kuluttajan ostoprosessi kulta- ja kellokaupan alalla. Ostokäyttäytymisen muutoksia tiedostamalla voi saada vinkkejä kuluttajien tarpeista ja mieltymyksistä etenkin alalla työskentelevät henkilöt.
Teoria koostui kuluttajakäyttäytymisestä koskevan ammattikirjallisuuden sekä kulta- ja kellokaupan alasta kertovien artikkeleiden ja tilastojen pohjalta
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmä oli puolistruktuurinen teemahaastattelu, jonka kysymykset perustuivat tutkimuksen teoriapohjaa. Teemahaastattelua varten suunniteltiin haastattelurunko koskien ostokäyttäytymistä, trendejä, asiakkaita ja verkkokauppaa. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina yli viisi vuotta kulta- ja kellokaupan alalla toimineille henkilöille. Haastatteluaineisto koostui ääninauhoitteista, jotka litteroitiin ja analysoitiin ilmi nousseiden teemojen avulla.
Tutkimustuloksilla saatiin selville että asiakkaat arvostavat kulta- ja kellokaupan alalla etenkin laadukasta asiakaspalvelua, asiantuntevuutta ja mahdollisuutta tutustua tarjontaan ennen liikkeeseen menoa. Myyjät on tutustuttava tuotteisiinsa ja suositeltava niitä asiakkaalle rehellisiesti.
Teoria koostui kuluttajakäyttäytymisestä koskevan ammattikirjallisuuden sekä kulta- ja kellokaupan alasta kertovien artikkeleiden ja tilastojen pohjalta
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmä oli puolistruktuurinen teemahaastattelu, jonka kysymykset perustuivat tutkimuksen teoriapohjaa. Teemahaastattelua varten suunniteltiin haastattelurunko koskien ostokäyttäytymistä, trendejä, asiakkaita ja verkkokauppaa. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina yli viisi vuotta kulta- ja kellokaupan alalla toimineille henkilöille. Haastatteluaineisto koostui ääninauhoitteista, jotka litteroitiin ja analysoitiin ilmi nousseiden teemojen avulla.
Tutkimustuloksilla saatiin selville että asiakkaat arvostavat kulta- ja kellokaupan alalla etenkin laadukasta asiakaspalvelua, asiantuntevuutta ja mahdollisuutta tutustua tarjontaan ennen liikkeeseen menoa. Myyjät on tutustuttava tuotteisiinsa ja suositeltava niitä asiakkaalle rehellisiesti.