Opiskelijaohjaus käytännön harjoittelussa kansainvälisen vaihdon aikana – Hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia
Kokkonen, Sonja; Laakkonen, Katariina (2014)
Kokkonen, Sonja
Laakkonen, Katariina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137545
Tiivistelmä
Opetusministeriön laatiman Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian 2009–2015 keskeisenä tavoitteena on vuoteen 2015 mennessä antaa kaikille vastavalmistuneille valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. Tästä syystä kansainvälisyys ja monikulttuurinen osaaminen ovat tulleet yhä tärkeämmäksi osaksi ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmia. Näitä valmiuksia voidaan vahvistaa kansainvälisten opiskelijavaihtojen kehittämisellä ja lisäämisellä. Hoitotyön opiskelijoilla kansainvälinen opiskelijavaihto tarkoittaa yleensä käytännön harjoittelun suorittamista ulkomailla.
Asiantunteva ja laadullinen ohjaus on edellytys onnistuneelle käytännön harjoittelulle. Suomessa terveysalan opiskelijoiden käytännön harjoittelun ohjaukselle on omat kriteerinsä, mutta ulkomailla ei kriteerejä ohjaukselle välttämättä ole.
Opinnäytetyössä kuvattiin hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia kansainvälisessä vaihdossa suoritetun käytännön harjoittelun opiskelijaohjauksesta. Tutkimustehtävinä oli selvittää, millaista ohjausta opiskelijat ovat saaneet ja miten ohjaus on vaikuttanut opiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittymiseen. Lisäksi selvitettiin ohjausprosessin kehitysideoita. Opinnäytetyöhön kerättiin kokemustietoa teemahaastatteluin Karelia-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoilta (n=5). Tutkimus oli kvalitatiivinen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan käytännön harjoittelun onnistumisen kannalta on tärkeää, että opiskelijalle on nimetty ohjaaja. Nimetyn ohjaajan puuttuminen vaikeuttaa harjoittelun etenemistä. Tutkimuksessa havaittiin myös, että ammatillisen osaamisen kehittyminen on yhteydessä ohjauksen määrään. Jotta ohjausprosessi olisi yhtenäisempi, Karelia-ammattikorkeakoulun ja vaihtokohteiden harjoittelupaikkojen yhteistyötä tulisi kehittää tiiviimmäksi.
Asiantunteva ja laadullinen ohjaus on edellytys onnistuneelle käytännön harjoittelulle. Suomessa terveysalan opiskelijoiden käytännön harjoittelun ohjaukselle on omat kriteerinsä, mutta ulkomailla ei kriteerejä ohjaukselle välttämättä ole.
Opinnäytetyössä kuvattiin hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia kansainvälisessä vaihdossa suoritetun käytännön harjoittelun opiskelijaohjauksesta. Tutkimustehtävinä oli selvittää, millaista ohjausta opiskelijat ovat saaneet ja miten ohjaus on vaikuttanut opiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittymiseen. Lisäksi selvitettiin ohjausprosessin kehitysideoita. Opinnäytetyöhön kerättiin kokemustietoa teemahaastatteluin Karelia-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoilta (n=5). Tutkimus oli kvalitatiivinen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan käytännön harjoittelun onnistumisen kannalta on tärkeää, että opiskelijalle on nimetty ohjaaja. Nimetyn ohjaajan puuttuminen vaikeuttaa harjoittelun etenemistä. Tutkimuksessa havaittiin myös, että ammatillisen osaamisen kehittyminen on yhteydessä ohjauksen määrään. Jotta ohjausprosessi olisi yhtenäisempi, Karelia-ammattikorkeakoulun ja vaihtokohteiden harjoittelupaikkojen yhteistyötä tulisi kehittää tiiviimmäksi.