Lähtökohtana toimintaan osallistuvien unelmat ja toiveet: päiväaikaisen toiminnan kehittäminen
Pyykkönen, Maria (2022)
Pyykkönen, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315194
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää länsisuomalaisen kaupungin toimintakeskuksen päiväaikaista toimintaa palvelemaan erilaisten ihmisten tarpeita mahdollisimman laadukkaasti ja vaikuttavasti niin, että asiakkaiden unelmat toteutuisivat. Toiminnan kehittäminen toteutettiin asiakaslähtöisesti ja asiakkaita kehittämiseen osallistaen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin Bikva-arviointimenetelmää, jotta toiminnan kehittämisen lähtökohtana ovat asiakkaiden mielipiteet ja näkemykset. Tutkimustulosten perusteella toteutettiin kehittämissuunnitelma.
Tutkimus toteutettiin kolmessa vaiheessa Bikva-mallia mukaillen. Ensimmäisessä vaiheessa toteutui kaksi ryhmähaastattelua asiakkaille, jonka jälkeen asiakkaiden esille nostamat asiat esiteltiin työntekijöille. Kolmannessa vaiheessa tärkeimmät huomiot esitettiin sote-johtoryhmälle.
Tutkimustehtävinä oli selvittää, miten päiväaikaisen toiminnan asiakkaat haluavat kehittää toimintaa ja miten työntekijät tukevat tarkoituksenmukaisesti asiakkaiden unelmien toteutumista. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten työntekijät vastaavat muutosideoihin ja mitä toimenpiteitä toteutetaan.
Tutkimustuloksien mukaan asiakkaat hyötyvät toiminnasta hyvin eri tavoin ja toimintaan osallistuminen tukee heidän toimintakykyään. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aikaisempien tutkimusten rinnalla sen, että toiminnan järjestäminen paikallisesti lisää asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä sekä toimintakykyä. Tutkimuksen myötä nousi esille kehittämiskohtia, jotta työntekijät pystyvät jatkossa yhä tarkoituksenmukaisemmin tukemaan asiakkaiden tavoitteiden ja unelmien toteutumista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin Bikva-arviointimenetelmää, jotta toiminnan kehittämisen lähtökohtana ovat asiakkaiden mielipiteet ja näkemykset. Tutkimustulosten perusteella toteutettiin kehittämissuunnitelma.
Tutkimus toteutettiin kolmessa vaiheessa Bikva-mallia mukaillen. Ensimmäisessä vaiheessa toteutui kaksi ryhmähaastattelua asiakkaille, jonka jälkeen asiakkaiden esille nostamat asiat esiteltiin työntekijöille. Kolmannessa vaiheessa tärkeimmät huomiot esitettiin sote-johtoryhmälle.
Tutkimustehtävinä oli selvittää, miten päiväaikaisen toiminnan asiakkaat haluavat kehittää toimintaa ja miten työntekijät tukevat tarkoituksenmukaisesti asiakkaiden unelmien toteutumista. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten työntekijät vastaavat muutosideoihin ja mitä toimenpiteitä toteutetaan.
Tutkimustuloksien mukaan asiakkaat hyötyvät toiminnasta hyvin eri tavoin ja toimintaan osallistuminen tukee heidän toimintakykyään. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aikaisempien tutkimusten rinnalla sen, että toiminnan järjestäminen paikallisesti lisää asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä sekä toimintakykyä. Tutkimuksen myötä nousi esille kehittämiskohtia, jotta työntekijät pystyvät jatkossa yhä tarkoituksenmukaisemmin tukemaan asiakkaiden tavoitteiden ja unelmien toteutumista.